Marit Knutsdatter Strand
Sp reagerer på Høyre-kritikk av langtidsoppgaver
– Jeg reagerer på at Høyre er kritiske til ny kunnskap, og at de stempler kunnskapsinnhenting som snikavvikling av eksamen. Vi trenger mer kunnskap, og dette arbeidet ønsker vi velkommen, sier Senterpartiets Marit Knutsdatter Strand.
Uttalelsen fra Strand kommer etter at Høyre i dag gikk ut og
kritiserte prøveprosjektet til Utdanningsdirektoratet om langtidsoppgaver i
stedet for eksamen.
– Dette er en snikavvikling av eksamenssystemet vi har i
dag. Dagens system er det mest rettferdige systemet som finnes, der det kun
handler om elevens kunnskap og ikke om man har noen hjemme som kan hjelpe, og
andre som ikke har det, sier leder Elisabeth Tangen i Oslo Høyre.
Strand peker på at det i 2019 kom en evalueringsgruppe som
Høyre var med på å sette ned. I rapporten heter det at «mens læreplanene i
grunnopplæringen har vært gjenstand for omfattende reformer, har
eksamensordningen vært lite endret. Gruppa ser svakheter ved dagens ordning
fordi den ikke har endret seg i takt i med innholdet i opplæringen.»
Rapporten peker også noen relevante problemstillinger
knyttet til det videre arbeidet med sluttvurdering:
I hvor stor grad, og på hvilken måte bør opptakssystemet i
høyere utdanning legge premisser for sluttvurderingssystemet i videregående
opplæring?
Hva slags dokumentasjon på kompetanse har framtidas
arbeidsliv behov for?
På hvilket nivå er det behov for å dokumentere
sluttkompetanse i grunnopplæringen?
Har ungdomstrinnet behov for eksamen eller en sluttvurdering
med karakter?
Hvilke vurderingsuttrykk egner seg i hvilket fag og på
hvilke nivå?»
Strand mener Ap-Sp-regjeringa jobber aktivt med å oppdatere
vurderingsarbeidet i skolen.
– Vi mener det trengs en oppdatering, men en kunnskapsbasert
tilnærming. At Høyre har ideologiske skyggelapper på, får stå for deres
regning. Kunnskap må vi være for, sier hun.
Strand viser til Hurdalsplattformen.
– Den peker på en gjennomgang av
kvalitetsvurderingssystemet, som er gjennomført, endring av nasjonale prøver,
samt at praktiske ferdigheter skal vektlegges tydeligere i alle fag og
eksamensformer. Dette er i tråd med arbeidslivet behov og tida vi lever i.
Oppfølging av opptaksutvalget blir også viktig, avslutter Strand.