Ill.foto: Mostphotos
Lektorlagets hofteskudd om eksamen gir skivebom
Debatt: Når det gjelder noe så viktig som eksamen, bør man være etterrettelig og gi konkrete eksempler i stedet for å servere oppdiktede, spissformulerte holdninger.
Det er billig retorikk å kalle det man vil til livs for
et SV-produkt, for så å regne med å høste sympati for standpunktet sitt fra den
store majoritet som ikke stemmer på dette partiet. Sist ute er Jon Olav
Lindbekk fra Lektorlaget, som vil legge hele ansvaret på SV for å skiple ved
status for eksamen, i og med at de i budsjettforhandlingene har fått gjennom et
krav om at det skal prøves ut alternative eksamensformer.
Det er ikke sånn at
det bare er SV som stiller spørsmål ved om eksamensformen vi har hatt siden
utdanningens morgen, skal være en dagsprøve i enerom herfra til evigheten. Arbeiderpartiet
har åpnet for å utfordre dagens praksis, lenge før SV fikk gjennom sin sak
i budsjettet. Fremtidens AP-politikere i AUF har også satt
spørsmålstegn ved om vi skal ha eksamen i det hele tatt.
Vi har også hatt en bredt sammensatt offentlig
utnevnt eksamensgruppe som kom med mange seriøse forslag til alternativer,
og vi kan se på andre
lands erfaringer for å innse at det finnes alternativer.
Vi har forskere i vurdering og retorikk som stiller velbegrunnede
spørsmål til dagens situasjon, som professor Tony Burner og professor Kjell
Lars Berge. I et innlegg
i Khrono viser de blant annet til forsking av CEMO (Senter for pedagogiske målinger),
når de skriver at «vurderingssystemet er modent for store endringer, og for
en reform der læring vektlegges, og ikke sortering basert på vurderingsfaglig
usikre prøver». Når de som jobber fulltid med prøvers validitet og
reliabilitet roper varsko og advarer oss mot skråsikkerhet ved dagens modell,
bør vi ta det alvorlig.
Når det gjelder lærernes holdninger til eksamen, er det lett
å bli anekdotisk ut fra det inntrykket man får i eget kollegium. Vi har
imidlertid ikke undersøkelser eller statistikk som dokumenterer hva slags
holdninger lærere har til eksamen.
I sitt innlegg på Utdanningsnytt.no, «SV
gjør klassebakgrunn til en avgjørende faktor», ramser Lektorlagets Jon Olav
Lindbekk opp en rekke antatte holdninger mot eksamen, men når dette bare er
generelle vendinger som er lagt i munnen til Gud vet hvem, står kildebruken til
stryk. Når det gjelder noe så viktig som eksamen, bør man være etterrettelig og
gi konkrete eksempler i stedet for oppdiktede spissformulerte holdninger
som noen angivelig skal ha.
Lindbekks mest uttalte forsvar for dagens eksamensform at
den er mer rettferdig og sosialt utjevnende enn for eksempel en mappeeksamen.
De med ressurssterke hjem vil følgelig få mye mer hjelp hjemme enn andre. Nå er
det jo ikke sånn at vi er supergode på sosial utjevning som det er, og elevene
er jo ganske så sortert etter sosiale strata lenge før eksamensdagen. At
dagseksamen da skal komme som en overdommer og utligne det vi ikke har fått til
før, har jeg aldri sett eksempler på. Den korrelasjonen vi har mellom
standpunkt og sosial bakgrunn, er som regel ganske lik korrelasjonen mellom
eksamenskarakteren og sosial bakgrunn. De som har gjort det bra før eksamen,
gjør det også godt på eksamen.
Lindbekk nevner mappeeksamen som en av eksamensformene han
mener står til stryk. En mappeeksamen har mange feilkilder, men kanskje det er
lurt å granske disse feilkildene og se om man kan luke dem bort i en sånn grad
at det blir mer forsvarlig. I høyere utdanning brukes jo en rekke andre
summative vurderinger enn bare skriftlig eksamen; hjemmeeksamen,
semesteroppgave, gruppeeksamener og audiovisuelle eksamener, der man leverer
inn video.
Jeg gjennomførte min første hjemmeeksamen høsten 1998, og
det var virkelig en ny verden etter den forutsigbare og uinspirerende testkulturen
jeg var oppfostret med på videregående. Her måtte jeg jo organisere og
strukturere tankene mine, med en viss mulighet til kreativitet innenfor
akademiske spilleregler. Det var noe helt annet enn å svette blod på en
heldagsprøve, og jeg opplevde vurderingen til å være helt i samsvar med nivået
mitt, litt over midten på treet.
Det er mange muligheter til å styrke sikkerheten i en ny
eksamensvariant. En eksamen man har arbeidet med hjemme, er jo vanlig å følge
opp med en muntlig eksamen, der det ikke er vanskelig å avsløre hvorvidt det er
eleven/studentens eget arbeid om man begynner å pirke litt i materien. Jeg har
opplevd både å snakke meg opp og ned i karakter når jeg selv har gjennomført
denne typen eksamen, og har i alle tilfellene opplevd justeringene som
rettferdige, både der jeg ble tatt med buksene nede, og der jeg virkelig hadde
jobbet. Jeg tror det er mange ting som taler for at det talte ord må få større
betydning i vurderingssituasjoner.
De siste ukenes oppslag om kunstig intelligens, chatboter og
nettstedet smodin, som aggregerer sammenhengende og reflekterende tekster bare
basert på en overskrift, er en langt større trussel mot skriftpraksisen enn om
vi gjør noe med skriftlig eksamen. Det er virkelig skremmende. Fristelsen til å
ta snarveier utfordres når mulighetene blir flere, og vi kan selvfølgelig ikke
ha en ny eksamensform som gir flere muligheter for juks. Det er individets
kompetanse vi vil vurdere, ikke kunstig intelligens eller innsikten til
lærermammaen eller -pappaen.
Les også: Kommer det egentlig til å skje noe med eksamen?
Kanskje både skriftlig eksamen og enhver skrivehandling er
under digitalt angrep og åpent for juks og muligheten til snarveier. Det er en
rekke trusler som bør adresseres for skriveopplæringen, slik at vi får både en
trygg og god opplæring og vurdering, som henger sammen med læreplanen.
Kanskje det er mulig å få til en informert og god samtale om
dette, men da kan både SV og stråmenn gjerne holdes utenfor. Flere lærere og
flere forskere må på banen, og politikerne må gi rom og midler til en
forsvarlig utprøving av noe annet enn det vi alltid har drevet med. Vi bør ikke
springe langt ut på isen uten av vi vet at den bærer, men det er på høy tid å
ta et steg eller to.