Illustrasjonsfoto: Maja Ljungberg Bjåland
Elevene gjør det bedre i matematikk etter undervisning i smågrupper
Forskerne fant at elevene på forsøksskolene gjorde det bedre på nasjonale prøver i regning.
I
forskningsprosjektet deltok 159 skoler i 10 kommuner, fra 2016 til 2020. I prosjektet benyttet forsøksskolene en ekstra lærerressurs til matematikkundervisning i små elevgrupper. I gruppene deltok fire til seks elever, parallelt med all ordinær
matematikkundervisning, skriver www.nifu.no.
Ordningen omfattet alle elever, ikke kun de svakt presterende.
Alle
elevgruppene lærte omtrent like mye av å delta i smågruppeundervisning,
uavhengig av kjønn, foreldrebakgrunn og ferdighetsnivå.
Dette tyder
på at undervisning i små grupper kan benyttes til å øke prestasjoner for ulike
elevgrupper.
Les om matematikklæreren Gunnar (73) som har egen fanklubb
Tidligere
forskning har i liten grad påvist at økt lærertetthet bidrar til økte
elevprestasjoner. I denne studien tyder imidlertid forskernes resultater på at flere
lærere i skolen kan øke elevers læringsutbytte, dersom de
benyttes til smågruppeundervisning.
Mer fleksibelt
Forskerne
konkluderer med at smågruppeundervisning er en mer fleksibel form for
lærertetthet enn å for eksempel redusere klasse- og gruppestørrelse. Med
smågruppeundervisning kan man nemlig sette inn ressurser der det er behov, for
eksempel i enkelte fag eller klassetrinn, og i avgrensede tidsrom.
Forskningen
ble ledet av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og
utdanning (Nifu). Forskningen om smågruppeundervisning på 1.–4. trinn er nylig publisert i en artikkel i Journal of Public Economics, et fagfellevurdert akademisk tidsskrift, av NIFUs forskere Vibeke
Opheim, Kari Vea Salvanes og Astrid Marie Jorde Sandsør, sammen med kolleger
ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) Samfunnsforskning og
Institutt for samfunnsforskning.
Les også: – Ingen lærer har utfordret meg slik