Oppfordrer norsklærere til å ta tak i samisk litteratur
– Vi trenger et krafttak i norskfaget etter over hundre år med neglisjering av samisk språk og litteratur, sier litteraturforsker.
– Norskfaget i skolen er laget på 1800-tallet som en del av nasjonsbyggingen. Faget skulle forme gode nordmenn og gi landet en enhetlig kultur og språk, og i norskfaget var det derfor ingen plass til det samiske.
Det sier Jonas Bakken, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo i en pressemelding. Bakken forsker på norskfaget og lærerutdanningen.
– Alle vi som jobber med norskfaget, må ta tak i dette. Vi trenger mer kunnskap, ikke minst om hvordan vi skal undervise om det samiske i klasserommet, sier han.
Dugnad for norskfaget
Den 6. februar er samenes nasjonaldag. Bakken benytter anledningen til å oppfordre norsklærere til å diskutere hvordan samisk språk og litteratur kan bli en likeverdig del av norskundervisningen.
Han peker på at de nye læreplanene krever det samme. Men ifølge Bakkens siste artikkel er det annerledes hvordan norsk og samisk litteratur brukes i lærebøkene.
– Et foreløpig funn er at en tradisjonelt har sett på norsk litteratur som interessant å lese i seg selv, mens samisk litteratur har blitt brukt for å lære noe om samisk kultur og sånn sett uten større verdi som litteratur, sier han.
Les også: Urfolksperspektiver i fagfornyelsen