"Å si at alle kan fotografere er det samme som å si at alle kan lese og skrive"
... mener rektoren på Norsk Fotofagskole. Han har dette rådet til egne studenter: "Senk ambisjonsnivået og øk innsatsen".
KariKløvstad
Publisert
Annonse
GT Nergaard er rektor på Norsk Fotofagskole i Trondheim. Her tilbys studenter yrkesrettet utdanning innen foto og film, eller en mer kunstnerisk fotoretning.
Annonse
Da fotografutdanningen forsvant fra de videregående
skolene, oppsto det et tomrom. Det var et behov for å ta vare på håndverket og
utdanne fagfotografer, og samtidig manglet det en utdanning for
kunstfotografer. Nå fikk dette plass under samme tak. I tillegg har Norsk
Fotofagskole tilbud om et prosjektår, beregnet på erfarne fotografer.
– Styrken vår er at vi ligger i krysningspunktet, mener
rektoren.
Rammene for Norsk Fotofagskole er som klippet ut av en film.
Undervisningen skjer i et 100 år gammelt industribygg i Ilsvika, og med litt
fantasi kan du kjenne lukten av fisk, soda og klorkalk, og veggene hvisker om
konkurs og grovt underslag i tidligere tid. På 1970-tallet var industriens tid
over, og kunstens tid begynte. I 2001 åpnet dørene til Norsk Fotofagskole, der
vi nå finner rundt 75 studenter.
Noen vil påstå at i dag kan alle ta bilder, for vi knipser
og snapper i alle retninger med mobilen. Til det har rektor GT Nergaard et
enkelt svar:
«Å si at alle kan fotografere er det samme som å si at alle
kan lese og skrive».
"Han med kameraet"
Selv var han en sjenert, liten gutt, som utviklet seg til
«han med kameraet.» Og i oppveksten var det ingen ting som tydet på at dette
var en fremtidig modell og motefotograf, som skulle gjøre seg bemerket i de
rette miljøene i California. Så noe skjedde på veien.
Studentene skal tilegne seg teknisk kompetanse, og de har
også analog opplæring, der de jobber i mørkerommet. Neste punkt er estetisk
forståelse, for det er essensielt å kunne formidle en følelse.
– Kan du også svare på spørsmålet «Hva handler dette om?»,
så står du stødig, sier GT Nergaard.
Rundt om i lokalene er elevene i sving med å fullføre et
magasin de har laget sammen. Det inneholder både aktuelle saker, portrett,
mote, mat og livsstil. Nye motiv må på plass, og bildene som er tatt,
diskuteres.
Flere typer studenter
Det finnes flere måter å tenke på når
du skal fotografere, og rektoren forklarer det slik:
– Du kan se ut av et vindu eller inn i et speil. Vi ser at
mange av studentprosjektene er selvsentrerte, og de ønsker å si noe om seg
sjøl, familien eller vennene, forteller rektoren.
Andre vender kameraet utover og er mer nysgjerrige på hva
som skjer der ute.
Studentene kommer fra hele landet, og det er stor spredning
i alder, men flertallet er i midten av 20-årene.
– Når det gjelder typen studenter, utgjør en stor andel
ytterpunktene. På den ene siden finner vi dem med ekstremt gode karakterer og
på den andre de som har feilet på videregående, men er lidenskapelig opptatt av
foto, og vi ser at de fungerer godt sammen, sier rektoren.
Tidligere var det tydelige grenser mellom de ulike
fotosjangrene. Nå er disse nesten visket ut, og studiofotografering, presse,
mote og reklame glir over i hverandre, og i tillegg er film kommet mye
sterkere.
Det har også åpnet seg nye markeder nå, der det er behov for
visuell kommunikasjon. Dette kan gjelde alt fra politi og brannvesen til
sykehus.
– Kan du kommunisere det nye språket, er det alltid bruk for
deg, og du kan finne plassen din i markedet. Samtidig trenger vi en poetisk
tilnærming til foto, som treffer på et annet vis, sier GT Nergaard.
Fotofagskolen har ved siden av egne lærere koblet til seg
dyktige forelesere og mentorer utenfra, og den har stor nytte av rektorens brede
kontaktnett.
Rektorens forvandling
GT Nergaard vokste opp som en sjenert
gutt i Trondheim. Han var glad i TV og film og ville gjerne bli
tegneserietegner.
– Jeg hadde egenmotivasjon, brukte energi på det jeg likte,
og var ikke så pliktoppfyllende andre veien. I sjuendeklasse var det mulig å ha
foto og film som valgfag, og pappa var hobbyfotograf, så jeg fikk et
speilreflekskamera som 14-åring, sier Nergaard. Han ville komme seg ut, og ikke
være introvert, og det førte til at han ble «han med kameraet». Men han hadde
ingen planer om å bli proffotograf.
På videregående var tanken å bli arkitekt, men først skulle
han i forsvaret.
– Mens jeg ventet på opptak som marinejeger, så de at jeg
hadde foto- og filmbakgrunn, og jeg gikk over og drev velferdskontoret, der det
var behov for slike ferdigheter.
Det var nå GT Nergaard bestemte seg. Han ville til utlandet
og få utdanning hos de beste i verden. Turen gikk til The Brooks Institute of
Photograpy i California, som hadde høy status.
– Jeg var i en boble der mange andre ville det samme som meg
og hadde store ambisjoner.
Den unge norske mannen kom i gang fort, og retningen han
valgte, var mote. Han kombinerte jobben som fotograf med å være modell,
sjenansen var jaget bort, og han var å finne både bak kameraet og på catwalken.
Etter fire år sa det stopp på grunn av manglende arbeidstillatelse.
På helsa løs
– Jeg tenkte jeg kunne bli i Trondheim en
periode, men så kom det flere tilbake til hjembyen, og vi inspirerte hverandre.
Fra modellmiljøet og magasin gikk veien mot reklamebransjen.
GT Nergaard fikk eget studio, jobbet døgnet rundt og i alle ferier og ansatte
to assistenter. Det gikk bra kommersielt, og etter noen år jobbet han parallelt
med å starte Norsk Fotofagskole, der han også var med på å lage fagplaner og
underviste.
– Jeg kom til et punkt i 2010 da det gikk på helsa løs og
jeg også savnet egne prosjekter, sier Nergaard.
Etter hvert ble selskapet lagt ned, fotoskolen har fylt
plassen, og i 2021 kom GT Nergaard ut med boken «Storvatn», som er en poetisk
tolkning av oppveksten og somrene ved innsjøen. Samtidig åpnet bildene han la
ut på Instagram, veien til et nederlandsk galleri, og dette har igjen ført til
en rekke utstillinger i Europa.
Som om ikke det er nok, er han involvert på arrangørsiden i
flere fotofestivaler.
Personlige trenere
– Hva betyr det for deg å undervise?
– Jeg elsker å formidle, og student-ene bidrar med vitalitet
og er nysgjerrige, ikke utbrente og bitre.
– Hva er det beste rådet du kan gi dem?
– Senk ambisjonsnivået og øk innsatsen. Er
spriket for stort, blir det vanskelig. Vi kaster ingen på dypt vann, men de
skal gå så langt ut at det er litt ukomfortabelt og de begynner å miste bunnen.
Hver enkelt student må trenes gradvis opp. Det er som å løfte vekter, og vi er
der som personlige trenere, sier rektor GT Nergaard.
Liker det litt gammeldags
Blant studentene er Anne van den Hooven (23), fra Feda i Agder. Hun håndterer i dag kameraene hun har
tilgang på, med den største selvfølge. Men da hun i tenårene skulle velge
yrkesretning, var foto aldri med i planene. Hun gikk studiespesialisering og
utdannet seg til vernepleier.
Endringen skjedde da hun valgte å gå et år på Fana
folkehøgskole, der de har en linje for analog fotografering.
– Jeg er av typen som leser bøker, liker vinylplater og
hører på gammel musikk. Da passer det også inn med analogt kamera og mørkerom,
sier 23-åringen.
På folkehøgskolen fikk de besøk av GT Nergaard, som fortalte
om fotofagskolen, og nå går Anne van der Hooven der på andre året.
– Jeg har lyst til å lære mer om teknikkene og ulike
sjangere, liker aller best å ta portretter i studio og er nysgjerrig på
mennesker og forskjellige historier.
En av oppgavene til Anne har vært å følge en gatefotograf i
Trondheim og ta bilder av ham i arbeid. Hun mener en av de store fordelene ved
skolen er at de har workshops og besøk av eksterne forelesere.
– Da lærer vi veldig mye på kort tid.
Nå vurderer studenten fra Agder å søke det tredje året for å
jobbe med egne prosjekt.
– Hvor er du om fem år?
Anne ler.
– I en kul storby et sted i verden, der jeg har mørkerom og
jobber med portretter.
Annonse
Planen var sosiologi
En annen student Yrke møter, er 20 år gamle August Carlsen Grøstad (20), fra Tønsberg. Han hadde ingen planer om å bli fotograf da han begynte på Norsk Fotofagskole.
– Jeg kom hit for gøy, men du lærer så mye om mulighetene du
har, sier 20-åringen, som nå går andre året på kunststudiet. Etter første
semester begynte han å ta det mer seriøst.
På videregående gikk han forskerlinjen, og planen var å
studere sosiologi. Men først la han inn et år på Sund folkehøgskole i Straumen,
på linjen som tar for seg FN og internasjonal politikk. Valgfaget ble foto og
mørkeromsteknikk.
– Der åpnet det seg en helt ny verden, og jeg likte foto
veldig godt som hobby. Da det kom lærere og fortalte om fotofagskolen, bestemte
jeg meg først for å søke ettårig kunst. Jeg ville prøve litt å ta bilder som
personlig uttrykk, men hadde ikke lyst til å jobbe kommersielt, sier August
Carlsen Grøstad.
Selv om kunst fortsatt er hovedretningen, jobber studenten
både med konsertfoto for avis og leverer bidrag til studentmagasinet «Under
dusken».
– Nå har jeg brukt et år på å teste ulike stiler, og kan
dyrke de sidene jeg liker best. Skråblikk på spor folk setter etter seg, er noe
av det som fenger mest. Vi har stor frihet til å gjennomføre fotoprosjekt på
vår egen måte, og det aller beste vil være å gi ut bok, fastslår studenten.
Interessen for internasjonal politikk lever fortsatt, så 20-åringen ser for seg
at en kombinasjon med foto kan være mulig.