Her finner lærere undervisningsopplegg om kunstig intelligens
Nå kan alle finne egnede undervisningsopplegg om KI, og det er utviklet av lærere.
Det er Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no, som har utviklet denne pakken. Tenk jobber med kildebevissthet og kritisk mediebruk og har allerede utviklet mange undervisningspakker om alt fra 22. juli til kildekritikk. 18. januar ble en ny KI-pakke for lærere lansert både i Norge og Danmark. Fagansvarlig for pakken er Marte Foldvik-Høgås.
– Vi forklarer hva KI er og har laget ulike opplegg som alle kan bruke, sier Foldvik-Hægås.
Samarbeid med Danmark
Journalist Nathalie Damgaard Frisch hadde tatt turen fra Danmark for å være med på åpningen, hun jobber i TjekDet, som er den danske utgaven av Faktisk.no.
– Desperate lærere tok kontakt med oss i skoleavdelingen og spurte etter undervisningsopplegg. Det er flott at vi i dag kan presentere dette opplegget som er laget sånn at det ikke blir utdatert med en gang. Dette er et opplegg som møter elevene i øyehøyde og ikke ser ned på dem, sa Frisch under åpningen på Pressens hus.
Til stede var også digitalminister Karianne Tung.
– Det er vi mennesker som styrer teknologien og ikke omvendt. Vi tar blant annet til orde for at innhold som er laget av KI, skal merkes slik at alle vet hva som er laget av KI, sa Tung.
Ruste elevene
Marte Foldvik-Høgås er i likhet med alle som jobber i Tenk utdannet lærer.
– Vi har laget en pakke som forklarer hva generativ kunstig intelligens er. KI er jo så mye, både tekst, lyd og bilder. I pakken finner flere opplegg som gjør det mulig å jobbe med KI i klasserommet, forklarer Marte Foldvik-Høgås.
Allerede i februar i fjor lanserte de en kompetansepakke om kunstig intelligens. Der finner en tekst og videoer som kan brukes i undervisningen. Vilde Kaasen Krogsrud, nestleder i Tenk, forklarer at det er erfaringene fra denne satsningen som gjør at de nå lanserer en pakke for lærere.
– Om lag 8000 elever er innom nettsidene våre hver måned. Vi lager undervisningsressurser sånn at barn og unge lettere kan navigere og lære seg hva som er sikre kilder. Vi ønsker at elevene skal lære seg kildebevissthet, sier Krogsrud.
Troverdighet
Det er viktig at alle blir i stand til å vurdere autentisiteten og troverdigheten til informasjonen de mottar.
– Det er avgjørende at en stiller seg spørsmål om hvem som er avsenderen. Kan dette stemme, kan det dobbeltsjekkes, kan det bekreftes? En må vite hvilke verktøy en kan bruke, sier Krogsrud.
Den nye KI-pakken lanseres samtidig i Norge og Danmark.
– Vi har inngått et samarbeid med danskene etter at de tok kontakt. Skolen drives ganske likt i begge landene, så det er fint å kunne eksportere våre undervisningsopplegg til dem, forteller leder Sølve Kuraas Karlsen.
Han er opptatt av at de skal kunne tilby opplegg som gjør elevene mer bevisste.
– Vi har fått med oss KI-forsker Inga Strümke, som i korte videoer forklarer aktuelle problemstillinger innen feltet, sier Kuraas Karlsen.