– Konflikter med foreldre kan oppleves som veldig ubehagelig og overveldende
Det er bra at foreldre har en aktiv rolle og et positivt syn på skolen. Men når det eskalerer, kan det oppleves som veldig ubehagelig og overveldende, sier Randi M. Sølvik ved Læringsmiljøsenteret.
Fra skolen hører vi historier om krevende foreldre som i større
grad enn før utfordrer lærernes profesjonelle autoritet. 2 av 3 lærere sier at de har opplevd konflikter med foreldre.
Annonse
Foreldre klager over det de mener barna deres har krav på,
om det er bedre karakter, hjelp til å løse konflikter i friminuttet eller ekstra
ressurser i klasserommet. Utdanningsnytt har før skrevet om trusler fra
foreldre, krav om å få gå først i Luciatoget og foreldre som
forlanger helseopplysninger om de ansatte.
Det er ikke bare her til lands lærere opplever at noen foreldre
tar mye plass. Danske lærere sier det samme, ifølge en undersøkelse fagbladet Folkeskolen
har gjort blant medlemmer av Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen.
Der kommer det fram at forventningene til foreldres
samarbeid med skolen og ansvaret for eget barns læring, aldri har vært høyere.
– Foreldre er mer opplyst
Randi M. Sølvik (bildet under) som er førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger,. sier at mange barnehager og skoler bekrefter at det har skjedd en endring i
skole-hjem-samarbeidet.
– Mange opplever foreldre mer kravstore nå enn før. Og det
er en del naturlige årsaker til det, sier hun.
Foreldre er mer opplyst nå om hvilke rettigheter barna har.
– Det er utelukkende bra at foreldre vet at ungene har rett
til å ha det trygt og godt på skolen, og at det lav terskel for å si fra dersom
barna ikke trives.
Hun påpeker at det er mye kraft i et godt hjem-skole-samarbeid
og forskningen er helt tydelig: Dette samarbeidet er viktig for elevenes læring
og utvikling.
– Bør man senke listen over hvor mye foreldrene skal
involveres på skolen?
– Ja, det kan tenkes. Men det er bra for alle parter når
foreldrene har en aktiv rolle og har et positivt syn på skolen.
– Kan det bli for mye?
– Noen ganger blir samarbeidet utfordrende og
energikrevende. De som står i det, opplever det nok som veldig ubehagelig og
overveldende.
– Tar foreldrene for mye plass inn i skolen?
– Nei, det tenker jeg ikke de gjør. Noen lærere mener nok
det, men generelt gjør ikke foreldrene det. Vi skal heller være nysgjerrige på
hvorfor de tar plass.
Annonse
– Studentene lærer ikke nok
Sølvik mener skoleledelsen i større grad må støtte lærere som
står i krevende foreldresamarbeid over tid.
– Den enkelte lærer skal ikke stå alene i slike krevende
samarbeid over tid. Vi må også anerkjenne at det også er foreldre som står i
samme situasjon. Slike konflikter er krevende for alle parter.
– Synes du lærere bør sette seg mer i respekt hos
foreldrene?
– Jeg tror ikke det er veien å gå. Det er viktig å ha
tydelige avklaring av forventninger. Per i dag er det ikke tydelig hva
foreldrene skal involvere seg i, og hva lærerne skal ordne opp i.
Men hun mener det vil skape problemer dersom læreren alene
skal bestemme hvordan ting skal være.
– Vi må hele tiden sørge for å ha systemer for samarbeid, og
en kultur for hva som er forventet av både skolen, læreren og foreldrene. Det
må vi ha både på overordnet nivå og i det enkelte møte mellom lærer og
foreldre.
Sølvik peker på lærerutdanningen og sier det er for lite om
foreldresamarbeidet i lærerutdanningen.
– Studentene lærer ikke nok om å legge til rette for gode
samarbeid med foreldre. Man må etablere et positivt klima i fredstid, ikke når
det blåser som verst.