Lærere som har ansvaret for den første lese- og skriveopplæringen, kan ikke importeres, skriver Karl Øyvind Jordell.
Ill.foto: Mostphotos
Mangel på og import av akademikere
Debatt: At småskolelærere er den eneste gruppen som ikke kan importeres, kan kanskje brukes som et argument for at industriens frontfagmodell ikke kan styre all lønnsfastsettelse.
Khrono
rapporterer 6.2. om nedgang i søkningen til historie og engelsk; i et innlegg
dagen før skriver universitetsrektorene Stølen og Borg samt NHO-direktør Almlid
om behovet for teknologer og realister, herunder realfagslærere; 1.2. omtales
nedgang i søkning til norskfaget. Jeg mener å ha registrert
bekymring for fransk og tysk, og vi mangler blant annet sykepleiere og lærere.
Mot denne bakgrunnen har jeg sett på søkningen til
høyere utdanning de to siste årene, slik den fremstilles i de såkalte
faktanotatene fra Samordna opptak.
Av de fagområder som økte i 2021, var jus i en
særstilling, med en økning på 37,4 prosent. Fem fag-grupper økte med mer enn
den generelle økningen, som var på 2,2 prosent: Øk.adm, mediefag, landbruk,
språk og teknologiske fag økte med fra 8 til 4 prosent.
I 2022 var det en generell nedgang i søkningen på 12,4
prosent. Tre faggrupper sank bare med 3-6 prosent: Øk.adm, teknologiske fag og
informasjonsteknologi. Fem fag-grupper sank med 10-11 prosent, altså litt
mindre enn den generelle nedgangen: Idrett, estetiske fag, realfag,
lærerutdanninger og landbruk. Jus hadde da en nedgang på 16 prosent og dermed tapte
terreng.
To faggrupper har altså hatt relativ fremgang i begge
årene: Øk.adm og teknologiske fag; dessuten landbruk, som imidlertid bare har
600 studieplasser.
Med referanse til bekymringsmeldingene synes det som
situasjonen ganske god hva angår ingeniører, selv om det selvfølgelig er mulig
at forbedringen skjer med utgangspunkt i et for lavt nivå. At
økonomisk-administrative fag tiltrekker seg mange, kanskje for mange, mener jeg
har vært en langvarig tendens. Jeg ville anta at NHOs Almlid kan gjøre noe
innen privat sektor, ved å dempe lønnsveksten for økonomer, og øke den for
ingeniører og sivilingeniører.
Det har lenge vært en bekymring at for få velger
yrkesfaglige studieretninger på videregående. Dette har bedret seg noe, men jeg
tror ikke det foreligger noe sterkt ønske om at flere skal studere og slik
svekke rekrutteringen til yrkesfagene. Så problemene må primært løses ved at
studentene fordeler seg på en mer gunstig måte mellom fagene – først og fremst
at færre studerer øk.adm.
De oppgitte tallene er for såkalte førstevalgsøkere.
Jeg har ikke oversikt over det faktiske frammøtet til studier, bortsett fra
lærerutdanning, hvor det ifølge Khrono (29.9.) i år sank til ca. 75 prosent,
etter å ha ligget på drøye 90 i mange år.
I den store sammenhengen kommer en gruppe lærere,
nemlig småskolelærere, i en særstilling. Vi kan nemlig importere yrkesutøvere i
nesten alle grupper som er nevnt ovenfor, inklusive sykepleiere, samt realfagslærere
og fremmedspråklærere på høyere klassetrinn.
... danskene snakker dessuten for utydelig til at man kan slippe dem løs på førsteklassinger
Les også: Lærerne har fått mindre enn frontfagsrammen gang på gang
De lærere som har ansvaret for den
første lese- og skriveopplæringen kan vi imidlertid ikke importere, med mulig
forbehold for svensker som behersker svorsk. Men de mangler lærere i Sverige.. Det
gjør de i Danmark også, og danskene snakker dessuten for utydelig til at man
kan slippe dem løs på førsteklassinger.
Dette poenget, at småskolelærere vel er den eneste
gruppen som ikke kan importeres, kan kanskje brukes som et argument for at
industriens frontfagmodell ikke kan styre all lønnsfastsettelse. Hvis NHO
likevel må justere forholdet mellom økonomer og ingeniører, kan de kanskje
bringes til å innse at det største problemet neppe er realfagslærere, som
Almlid og universitetsrektorene bekymrer seg for, men småskolelærere. De er
tilnærmelsesvis uerstattelige!