Utdanningsforbundet skeptisk til ny skoledebatt:

– Politikerne må lytte mer og krangle mindre

Symbolpolitikk preger skoledebatten, mener leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet. Han ber politikerne om å lytte mer og krangle mindre.

Publisert Sist oppdatert

– Vi trenger ro til å jobbe stødig med de tingene som virker. Hvis politikerne går inn i en skyttergravsdiskusjon, så vil de ikke gjøre skolen bedre, sier Røsvoll til NTB.

Denne uken har Høyre og Arbeiderpartiet barket sammen i en ny debatt om skolepolitikk.

Høyre-leder Erna Solberg beskylder regjeringen for å bygge ned skolen bit for bit, mens kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) mener de nå rydder opp i problemer som delvis har oppstått i Solbergs regjeringsperiode.

Røsvoll mener han har hørt mye av det samme før, uten at det har gitt resultater.

– Hvis man skal gjøre skolen bedre, må man legge bort tiltak som ikke er forankret hos lærere, skoleledere og i skoleforskning. Man må i mye større grad lytte til hva som faktisk vil fungere. Der har politikerne vært altfor dårlige, sier han.

– Symbolpolitikk

Han kommer med et eksempel på det han mener er et unødvendig tiltak:

– Høyre-leder Erna Solberg vil ha kartleggingsprøver i første og andre klasse. Dette er noe lærere advarer imot. Det kan faktisk virke mot sin hensikt og i verste fall kan det påføre små barn press og nærmest et nederlag før de er kommet i gang med skolen, sier han.

Videre nevner han regjeringens mobilforbud som noe som kan minne om symbolpolitikk.

– Det er innført, og det er greit. Men det er ikke det som kommer til å løse de store utfordringene vi har i skolen, mener Røsvoll.

Nå vil han heller at politikerne styrker finansieringen til skolene.

– Vi hører om lærere og rektorer som sier opp jobben fordi de ikke klarer å gi det opplæringstilbudet elevene har krav på. Rektorer forteller at de må bryte opplæringsloven. Vi trenger politikere som tar tak i de virkelige utfordringene, sier han.

– Et felles ansvar

Utdanningsforbundet ønsker seg flere ansatte i skolen og mindre klassestørrelser, sånn at det blir lettere å gi god oppfølging til alle elevene.

– Vi trenger flere lærere. Det er også behov for miljøarbeidere, helsesykepleiere og andre yrkesgrupper i skolen. Det er mange elever som sliter med andre utfordringer enn det som skjer i klasserommet med læring, og da trenger vi kompetanse på flere områder, sier han.

Røsvoll mener at ansvaret for de sviktende resultatene i skolen ligger hos politikerne på begge sider.

– Jeg vil oppfordre til å lytte til sektoren i mye større grad enn jeg opplever an man gjør. Debatten har for lenge vært preget av ideologisk motiverte enkelttiltak.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS