– Kopinor-avtalens adgang til å kopiere «det lille ekstra» er et viktig tilbud til lærerne, skriver Kopinors adm. direktør Hege Munch Gundersen.
Ill.foto: Mostphotos
Adgangen til å kopiere er viktig for lærerne
Debatt: En av fire skoleledere i grunnskolen sier at skolene i for stor grad baserer seg på digitale læremidler.
Bare en av fem skoleledere i grunnskolen oppgir at de har
kjøpt inn nye læremidler i alle fag, og stram økonomi er hovedgrunnen. Dette kan
vi lese Utdanningsdirektoratets «Spørsmål til Skole-Norge». På Arendalsuka la
Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) fram en
rapport der NIFU har analysert hvordan skoleledere og skoleeiere har svart
på spørsmål om læremidler i løpet av de siste ti årene.
Blant funnene i rapporten er at tallet på skoler som ikke
har trykte læremidler i det hele tatt, er økende. Samtidig sier én av fire
skoleledere i grunnskolen at skolene i for stor grad baserer seg på digitale
læremidler.
I forbindelse med fagfornyelsen er det kommet nye
læremidler, men bare 19 prosent av skolelederne i grunnskolen oppgir at de har
kjøpt inn nye læremidler i alle fag. Det tilsvarende tallet for videregående
skole er 48 prosent. Hovedgrunnen er stram økonomi, mens andre faktorer som
spiller inn er tilgangen på tilpassede læremidler og ønsket om mer tid til å
vurdere læremidlene.
Supplerende materiale
Med Kopinor-avtalen kan alle norske skoler supplere de
innkjøpte læremidlene. Dette har blitt en viktig del av lærernes pedagogiske
forberedelser med å oppdatere materiell, fylle ut eller gi en egen vri på
undervisningen. Gjennom våre målinger har vi sett en økning i kopieringen i de
siste årene, noe som kan henge
sammen med gamle lærebøker.
Tilsvarende ser vi at behovet for supplerende
materiale går noe ned der lærerne har kjøpt inn nye lærebøker etter
fagfornyelsen. I det store bildet er behovet for supplerende materiale
imidlertid stabilt høyt, også i fag hvor lærerne i hovedsak benytter digitale
læremidler.
Nå
er meldingen kommet om at regjeringen bevilger 115 millioner til innkjøp av
bøker i skolen. Vi håper at tildelingen blir del av en generell økning i
budsjettet slik at utviklingen av og tilgangen til norske læremidler vil komme
opp på et ønsket nivå. Dette vil ta litt tid. Her vil Kopinor-avtalen med sin
adgang til å kopiere «det lille ekstra» være et viktig tilbud til lærerne i en
utfordrende periode.