Stine var skolelei, og valgte yrkesfag. Det har hun ikke angret på.
Hun var skolelei, og valgte yrkesfag. Nå er hun norgesmester i resepsjonsfaget og har tatt læretiden sin på prestisjetunge Britannia hotell i Trondheim.
Stine Korstad er fornøyd med eget utdannings- og yrkesvalg.
– Jeg var så heldig at jeg ble utplassert på Hotel Britannia her i Trondheim, og jeg var kjempeglad da jeg ble tilbudt lærlingplass siste dagen av utplasseringsperioden, sier Stine Korstad da Yrke møter henne og front desk manager Jakob Kern i resepsjonen. Der yrer det av stemmer og ulike språk, vi overhører at det er både amerikanske, italienske, franske og danske turister i foajeen.
– Dagene her er aldri like, derfor kan det ikke bli kjedelig. Dessuten er det som oftest travelt her, da går tiden fort, nesten litt for fort innimellom, sier Stine, som er én av to lærlinger i hovedresepsjonen. Jakob forteller at det er mange lærlinger fordelt på ulike avdelinger på hotellet.
Høy standard
Jakob kommer opprinnelig fra Italia, der han også tok utdanning til front desk manager. Han har bodd flere steder i verden.
Jakob mener at egenskaper som høflighet, oppmerksomhet rettet mot gjestene og språkkunnskap, er viktige i møte med gjestene.
– Vi i resepsjonen er hotellets ansikt utad, noe
vi innprenter lærlingene fra første dag. De gjennomgår et kurs vi kaller
«Britannia academy», for å sette standarden med en gang. Hotel Britannia er
medlem av «Leading hotels of the world», en markedsføringsorganisasjon som
representerer mer enn 400 hotell i over 80 land, forklarer Jakob.
Han har ansvaret for lærlingene i resepsjonen, og blant arbeidsoppgavene han har, er å lære opp lærlingene til å bli det han kaller «calm and confident», altså rolige og selvsikre.
Noen
trenger lengre tid enn andre, og de fast ansatte i resepsjonen er alltid beredt
til å hjelpe.
Stine synes det er stas å jobbe på hotellet mange kaller Trondheims stolthet. Hun er svært opptatt av jobben sin, I fjor deltok hun i NM i resepsjonsfag, og hun ble norgesmester.
Skoleflink, men skolelei
Men da hun gikk på ungdomsskolen, var hun skolelei.
Stine vokste opp på Kjelstadmarka, cirka 40
minutters kjøretur fra Trondheim, med mamma, pappa og søster. Det var ingen
hjemme som prøvde å påvirke Stine til å velge den ene eller andre utdannelsen.
Om hun ville studere, var det opp til henne. Stine hadde gode karakterer og
mange muligheter.
Hun forteller at hun klarte seg bra i alle fag, og at hun likte både realfag og språk. Planen var egentlig å å ta studiespesialisering på videregående.
– I tiende var jeg så skolelei at jeg bestemte meg for å velge yrkesfag. Jeg gikk på Ole Vig videregående skole i Stjørdal. I første klasse på salg og service, i andre klasse på reiseliv, sier Stine.
Flere kvinner enn menn
Hun forteller at det bare var to gutter som gikk reiseliv, resten var jenter. Fra sine jobber rundt om i verden bekrefter Jakob at det er flere kvinner enn menn som jobber i resepsjoner. Verken Stine eller Jakob mener det er noen grunn til at yrket ikke skulle passe like godt for menn. En resepsjonist må være serviceinnstilt og glad i å omgås mennesker. Han eller hun bør ha et øye for detaljer, samt et overordnet blikk, og være trygg og handlekraftig om uønskede situasjoner oppstår. Som resepsjonist bør man også være tilpasningsdyktig og kunne arbeide effektivt og systematisk, samt ha gode språkkunnskaper, muntlig og skriftlig.
– Jeg snakker flytende engelsk, pluss litt fransk og tysk, sier Stine, som helt klart ser fordelen ved å kunne flere fremmedspråk bedre, slik Jakob gjør.
Varierte oppgaver
Det Stine liker aller best ved jobben i resepsjonen, er de varierte arbeidsoppgavene. Hun vet aldri hvordan en arbeidsdag kommer til å bli, og hun liker kombinasjonen av direkte kundekontakt, datasystemer, e-poster og telefoner. Stine forteller at hun alltid prøver å gi den beste servicen og bidra til at gjestene får et fint opphold. Dette er ikke bare viktig der og da, men har også mye å si for gjestenes videre anbefaling av hotellet, jungeltelegrafen er ofte den beste markedsføringen.
Stine nevner arbeidsoppgaver som booking, inn- og utsjekking, booking på restaurantene, gi informasjon om hvilke muligheter Trondheim og nærmiljøet har å by på, svare på spørsmål og rett og slett å være en fikser.
– I begynnelsen hadde jeg lett for å ta det personlig når en gjest klagde på et eller annet, og da trengte jeg hjelp med en gang, sier Stine og ler.
– Det kan for eksempel være noe med rommet som vi ikke har eller kan skaffe. Selv om rommene er velutstyrte, har enkelte gjester spesielle ønsker. Jeg tror jeg klarer å være høflig og beklagende, og jeg får fortsatt hjelp av de andre i resepsjonen når jeg trenger det. Men jeg får ikke helt hetta og lar ikke gjesters misnøye gå så inn på meg lenger, det er jo ikke meg personlig de klager på. Og heldigvis er de aller fleste superfornøyde både under og etter oppholdet hos oss.
Stine synes det er spennende og interessant å møte ulike mennesker fra mange steder i verden, slik hun gjør i resepsjonen på Hotel Britannia.
Mange muligheter
Jakob har jobbet på Hotel Britannia i tre år. Han sier det er hyggelig å få være med og forme lærlingene etter standarden på hotellet, og mener det er en fordel for lærlingene å bli møtt med høye krav allerede under læretiden. Da blir ikke overgangen til arbeidslivet nødvendigvis så stor. Lærlingene læres opp til å ta ansvar og selvstendige avgjørelser, men det er alltid minst én fast ansatt sammen med dem i resepsjonen.
– Som front desk manager har jeg ansvaret for både lærlingene og resepsjonen i sin helhet, og jeg har mange dyktige kolleger, sier Jakob.
– Noen av lærlingene har gått direkte over i fast stilling på hotellet, andre har ønsket å fortsette med utdanning eller jobb andre steder, i inn- eller utland, eller vi har ikke hatt noen ledig stilling å tilby. Mange ønsker tiden her som et springbrett for å komme seg videre.
– Jeg sikter ikke på drømmejobben foreløpig. Her
og nå er det ingen spesiell jobb jeg ønsker meg mer enn andre jobber, og jeg
tar kanskje videre utdanning etter hvert. Med fagbrev som resepsjonist kan jeg
uansett få jobb i mange ulike bedrifter, men akkurat nå har jeg det kjempefint
her, sier Stine med et stort smil.
Hun nevner flere muligheter i tillegg til å jobbe på hotell og andre overnattingssteder. Eksempelvis kan hun som resepsjonist jobbe i båt- og cruisetrafikk, på medisinske sentre og velværesentre, på konferansesentre og på større og mindre arbeidsplasser, både private og offentlige.
– Selv om jeg hadde gode karakterer, er jeg glad jeg ikke valgte studiespesialisering når jeg var så skolelei. Det er noe helt annet med yrkesfag, og jeg har bestandig vært interessert i reiseliv. Jeg er takknemlig for at ingen presset eller påvirket meg til å ta valg jeg kunne angret på. Nå har jeg det gøy på jobb hver dag, og jeg får til og med lønn under utdanningen. Bedre kan det ikke bli, avslutter Stine, klar til å gå tilbake til pliktene igjen.