Illustrasjon: Tone Lileng
Lærermangelen øker, men Universitetet i Tromsø tar omsider grep
Debatt: – Endelig hever UiT røsten og søker om å få fjerne opptakskravene til grunnskolelærerutdanningene.
Lærermangelen øker. Andelen som ikke oppfyller
kompetansekravene har, som allerede kunngjort på Utdanningsnytt, økt med et
halvt prosentpoeng, fra 4,4 til 4,9 prosent. Det er en økning på ca. 11 prosent.
For trinn 1-4 og trinn 5-7 er økningen på ca. 9 prosent, på trinn 8-10 på hele
21 prosent. Lærermangelen er likevel fortsatt størst på trinn 1-4, hvor den er
like under 6 prosent. På trinn 5-7 er den like under 5 prosent, og på trinn
8-10 på 4 prosent.
Disse tallene er hentet fra grunnskolestatistikken,
som ikke regner med korttidsvikarer, slik Statistisk sentralbyrå gjør. Men SSBs
tilnærmingsmåte forutsetter blant annet at vi i alle kommuner skulle ha et korps av
fullt utdannede lærere som kunne steppe inn ved ethvert behov. Slik har det
aldri vært, og slik vil det ikke bli i overskuelig framtid.
Til trinn 5-10 rekrutteres også lærere som har tatt
fagstudier pluss pedagogisk utdanning, mens lærere på trinn 1-4 bare
rekrutteres grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7. Det er derfor småskolen,
trinn 1-4, som ikke bare har størst lærermangel, men som også er mest sårbar nå
når søkningen til GLU 1-7 har falt dramatisk.
Småskolen i utkantene er mest sårbar
Aller mest sårbart er småskoletrinnet i utkantene. En
indikasjon får man fra tallet for lærere som ikke oppfyller kompetansekravene
på trinn 1-4 i Troms og Finnmark; det er nesten dobbelt så høyt som tallet for
landet som helhet: 11 prosent versus 6 prosent. Men byer som Tromsø og Harstad
kan ikke regnes som utkanter. I Finnmark har de kommunene hvor tettstedene
Alta, Hammerfest, Vardø, Vadsø og Kirkenes ligger, gjennomgående god eller
brukbar lærerdekning på trinn 1-4; Hammerfest har likevel en forverring fra i fjor
til i år, fra 6 til 10 prosent ufaglærte.
I de resterende 13 kommunene i det
gamle Finnmark har det i åtte kommuner vært en forverring siden i fjor. Fire kommuner
har nå mellom 20 og 30 prosent, to har mellom 30 og 40 prosent, en har 49
prosent, og for første gang er det registrert en kommune som på trinn 1-4 har
over 60 prosent lærere som ikke oppfyller kompetansekravene.
Gledelig nyhet fra UiT
I lys av disse tallene er det en gledelig nyhet at
Universitetet i Tromsø, som også omfatter lærerutdanningen i Alta, nå søker om
å få fjerne opptakskravene til grunnskolelærerutdanningene. Kravene har i
realiteten medført en rasjonering av lærere; som det fremgår av tallene ovenfor
er ikke rasjonering det som trengs.
Jeg har i de snaue 20 år som jeg har skrevet om
lærerdekningen, med fokus på utkantene, flere ganger hevdet at UiT ikke
oppfyller sine forpliktelser overfor landsdelen når man lar rasjoneringsbestemmelsene
virke, uten å ta til motmæle. Omsider har man hevet røsten. Dette kan få samme
positive virkning som da to forskere med tilknytning til UiT for 45 år siden
utredet lærersituasjonen i Nord-Norge. Med utgangspunkt i den NOUen (1978:50)
de skrev, ble grunnlaget lagt for tiltak som i noen år sikret Nord-Norge
brukbar lærerdekning.
Når søknaden fra UiT fremmes overfor en statsråd fra
Sp som til overmål er fra Nord-Norge, er sjansene gode for at den innvilges. Det
er håp om at Høyre og Aftenposten vil innse at siden det uansett må være en
voksen til stede i klasserommet, er det en fordel at hun har lærerutdanning,
selv om hennes karakterer fra videregående ikke er på topp. Jeg har derfor hatt
håp om at jeg nå kunne si som Petter Dass; han avslutter Nordlands Trompet med
«… hermed jeg ender min Nordlandske Snak».
Import fra sør fremdeles nødvendig
Det er imidlertid svært lite sannsynlig at flere
lærerstudenter i Tromsø og Alta vil være tilstrekkelig til at fylkene får nok
lærere. Derfor må lærere importeres fra sør. Først i år har jeg dokumentert at de
økonomiske stimuli som vi så langt har hatt for å lokke lærere nordover, ikke
er tilstrekkelige. Hadde de vært tilstrekkelige, hadde vi med en økning av
lærerbestanden på 10 000 siden 2005, fått besatt de ca. 270 årsverkene i Troms og
Finnmark som ivaretas av lærere som ikke oppfyller kompetansekravene. Siden
ikke alle jobber i full stilling tilsvarer dette ca. 330 lærere. Tallet for Nordland
er ca. 250.
Jeg er derfor redd for at jeg i nye 20 år må være
advokat for det jeg har kalt en lærernorm for utkantene, som kunne være slik at
lærere ved skoler med lærermangel over f eks 20 prosent får f eks 20 prosent
høyere lønn, stigende til f eks 50 prosent etter f eks 5 år, samt fortrinn til
stillinger i et par kommuner som de ønsker seg til, etter å ha gjort sin
innsats i utkantene. Det vil ikke bli dyrt, siden det for Nord-Norges
vedkommende ikke ville dreie seg om alle de snaue 600 lærerne nevnt ovenfor –
ikke alle disse jobber i skoler med over 20 prosent lærermangel. Men det finnes
andre utkanter også, og disse måtte også nyte godt av tiltaket.
De politiske partiene har hatt en tilbøyelighet til å
gjøre rasjoneringen av lærere strengere. Det klareste eksempelet er
hestehandelen mellom Høyre og KrF for noen år siden, der Høyre fikk skjerpet
opptakskravet i matematikk, mot at KrF fikk gjennom sin lærernorm. Den innebar
et par tusen lærere flere til byene og det sentrale østlandsområdet, noe som
selvfølgelig gikk ut over rekrutteringen i utkantene. Til overmål viste
evalueringen at ordningen ikke hadde hatt betydning, verken for elevene læring eller
deres trivsel.
Den sittende regjeringen har funnet sin måte å
forverre situasjonen på, i noe som likner en hestehandel med
lærerorganisasjonene: Man har foreslått at lærere hvis kompetanse består i
fagstudier samt annen pedagogisk utdanning enn lærerutdanning, ikke lenger skal kunne få fast tilsetting. Nå skal det kreves lærerutdanning av alle. Det vil
innebære at utkantkommunene ikke kan sikre seg personer som gjennom vikariater har
vist at de fungerer godt som lærere, men som ikke har lærerutdanning i bunnen.
Dersom de for all framtid må gå som vikarer, vil mange av dem flytte, eller
finne noe annet å gjøre.
UiT har etter mange år kommet til fornuft. Det er å håpe
at regjeringen vil følge universitetets gode eksempel, og ikke gå videre med sitt
siste forslag. Men som presidenten i Dusteforbundet i sin tid hevdet: – Fornuften
er en ensom ting.