Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) presenterte tall fra Samordna opptak i dag. Foto: Torstein Bøe / NTB
Torstein Bøe
Kraftig nedgang i søkertallene til lærerutdanning
Det er en liten oppgang i antall søkere til høyere utdanning, viser tall fra Samordna opptak. Men søkningen til lærerutdanningene viser stor nedgang.
I
år har 135 980 personer søkt om studieplass på en høyskole eller et universitet
via Samordna opptak. Det er litt flere enn i fjor. Økningen er størst til
økonomisk-administrative fag, IT og teknologi, mens nedgangen i søking er
størst til lærerutdanningene.
Den største endringen i
søkertallene sammenlignet med fjoråret, er nedgangen i antallet søkere til
lærerutdanningene. Siden 2019 har det vært fire strake år med nedgang i
søkingen til lærerutdanningene, og antallet søkere faller betydelig fra i fjor
til i år. Totalt er det 21,9 prosent færre førstevalgssøkere til
lærerutdanningene enn i 2022.
– Selv om
lærerutdanningene totalt sett tiltrekker seg mange søkere, ser vi at nedgangen
de tre siste årene fortsetter også i år. Nedgangen er størst i distriktene, men
også læresteder i de større byene opplever nå å få færre søkere til
lærerstudiene, sier Sveinung Skule. Han leder Direktorat for høyere utdanning
og kompetanse, som har ansvaret for Samordna opptak.
Spesielt søkertallene
til barnehagelærer og grunnskolelærer for de eldste barna faller dramatisk, her
er det færre enn én søker per studieplass.
– Dette er noe som bør
uroe alle oss som bryr oss om den norske skolen. Her må vi se nærmere på hva
som kan være årsakene til den kraftige duppen i søkertall. Og vel så viktig:
hva kan vi gjøre for å snu denne utviklingen? Det må vi ha en åpen og
kunnskapsbasert debatt om framover, og det blir viktig med tett dialog med alle
involverte parter. For å snu den negative trenden, jobber regjeringen med
en rekke tiltak for å rekruttere, utdanne og beholde lærere, og vi ser på nye
grep vi kan ta framover, i samarbeid med dem som er tettest på denne
utfordringen, sier Borten Moe.