Elevenes mobilbruk i timene påvirker konsentrasjonsen negativt.
Ill.foto: Mostphotos
Grav meg fram i tide, så jeg får gjort jobben som profesjonell pedagog!
Debatt: Teknologiske nyvinninger påvirker arbeidsforholdene i klasserommet. Forholdene må legges til rette slik at lærerne beholder lærerlysten.
Snøen laver ned. Det er krevende værforhold.
Brøytebilsjåfører jobber døgnet rundt så folk skal komme seg på jobb. De legger
forholdene til rette. Dersom brøytebilene ikke får gjort jobben sin, sklir
biler og busser av veien og folk må holde seg hjemme uten å komme seg på jobb.
Det fikk meg til å tenke på arbeidsforholdene for
oss pedagoger. For det laver litt ned i Skole-Norge også. Arbeidsbeskrivelsen
har endret seg fra å være en underviser til å bli en veileder med ny læreplan. Det
er flott, for jeg digger trenerrollen langt mer enn å måtte iføre meg
dommerdrakta.
Jeg vil at elevene mine først og fremst skal
oppleve mestring, og jeg legger til rette så godt jeg kan. Til uka skal jeg ha
80 elevsamtaler om individuelle mål som vi sammen skal jobbe mot neste
semester. 170 karakterer skal settes – norsklærerens lodd.
Dagens elever skal i langt større grad enn
tidligere få velge vurderingsformer selv for å vise kompetanse, og vi skal
fange den på flest mulige måter i løpet av semesteret. Flere og flere elever
kvier seg for å snakke høyt i timen, og da må læreren tilpasse. Lærere rundt
omkring i landet melder fra om et økende antall sårbare elever som trenger
ekstra tilrettelegging. Rammevilkårene er de samme, og vi gjør så godt vi kan.
Mobiltelefoner og kunstig intelligens
Mobilbruk er overlatt til elevene på videregående.
De er voksne nok til å ta ansvar for egen telefon, men det medfører konstante
avbrytelser med meldinger som dytter multitasking inn i timene. Konsentrasjonen
lider, og det tar 23 minutter før konsentrasjonen er like god som før man blir
avbrutt, kan vi lese i artikkelen «Hjelp,
jeg klarer ikke å konsentrere meg» av Ragnhild L. Sandvik (NRK, 1. januar
2023).
Les også: Kunstig intelligens inntar klasserommene. Er det nå den levende skriften dør?
I høst dukket kunstig intelligens opp for alvor, og
dette påvirker arbeidsforholdene i de tusen klasserom. På Dagsrevyen oppfordret
professorer lærere til å tilpasse seg ny og spennende teknologi som er kommet
for å bli og følge med i tiden! Ja visst. Er det noe vi er eksperter på, så er
det nettopp det, for vi er tett på oppvoksende slekt hver dag og ser hvordan
læringsforholdene stadig vekk påvirkes. Det er fascinerende å se hvordan ballen
spilles over på lærernes banehalvdel nok en gang. Mantraet er det samme, fra
øverste ministerpost og nedover i hierarkiet: «Dette må dere diskutere i
profesjonsfellesskapet.»
Jeg får lyst til å rope: Nei!
- Jeg vil at noen andre legger forholdene til
rette og brøyter unna utfordringer.
- Jeg vil at noen andre tar ballen og sørger for
de beste vilkår for læring så lærere beholder lærerlysten.
- Jeg vil at noen graver meg fram i tide så jeg
får gjort jobben min som profesjonell pedagog.
PS: Denne teksten har jeg skrevet i løpet av en
skriveøkt. Elevene mine har sittet konsentrert uten nett eller mobil i tre
timer og skrevet artikler og essay om språk og identitet. Jeg gleder meg til å
lese!