Kongsbakken videregende skole i Tromsø midt i bildet .
Foto: Kirsten Ropeid
Norsk rektor er bekymra for sine russiske elever og lærere
I Murmansk sitter ti russiske elever og sju russiske lærere som alle er tilknytta Kongsbakken videregående skole i Tromsø. Rektor Tonje Holm er urolig.
De åtte norske elevene som skulle tatt VG3 ved norsk-russisk skole i Murmansk er kommet hjem. De tre norske lærerne ved skolen er på vei hjemover.
– Men de russiske elevene og lærerne ved skolen er i en svært vanskelig situasjon, sier Tonje Holm.
Den norsk-russiske skolen i Murmansk er et samarbeid mellom Troms og Finnmark fylkeskommune ved Kongsbakken videregående skole på den ene sida, og myndighetene i Murmansk på den andre.
– Det akutte problemet for våre russiske lærere er lønna. På grunn av bankrestriksjonene får vi ikke overført lønn til dem fra Norge. Heldigvis har vi nok penger lokalt ved skolen til å betale lønn de første to månedene, men så veit vi ikke. De har helt sikkert også andre problemer som vi som arbeidsgiver bør engasjere oss i, vi veit bare ikke hva og hvordan, sier hun.
Bekymra for utdanninga
De ti russiske elevene skulle gjennomføre norsk VG3 parallelt med de norske elevene, men med norsk språk der de norske elevene har russisk. Slik skulle de få norsk studiekompetanse. Holm er bekymra for hvordan det skal gå med utdanninga deres når de norske lærerne er reist.
– Vi har jo fått erfaring med digital undervisning, sier hun, men er likevel usikker.
LES: Norsk lærerektepar mistet alle rettigheter
Hun understreker at når de norske elevene og lærerne har reist hjem er det for å følge reiseråda fra det norske utenriksdepartementet. Å ikke gjøre det kan få konsekvenser blant anna for forsikringer. De er ikke kommet hjem fordi situasjonen i Murmansk er farlig.
Mellommenneskelig kontakt
– Konflikten har ført til en sterk polarisering mellom Russland og vestlige land. Endrer det noe i synet på denne skolen?
– Skolen har alltid vært en del av et mellommenneskelig samarbeid, der arbeid mot polarisering og fiendebilder har vært svært sentralt. Og det har fungert godt slik. Samarbeidet om skolen har hjulpet oss, både elever og lærere i begge landa, til å gjensidig forstå hverandre. Samarbeidspartneren har alltid vært myndighetene i Murmansk, aldri direkte de sentrale myndigheter, og det har alltid vært et godt samarbeid, sier Tonje Holm, og fortsetter:
– Jeg forstår at vi nå tar tak i noe så symboltungt for Russland som ski, og sier at russiske eliteløpere ikke får delta på skirenn i Norge. Men samtidig er vi i ei tid det vi må snakke mer, ikke mindre, med hverandre på det mellommenneskelige planet, nettopp for å hindre akselererende polarisering, sier hun.
Ikke fiender
Dette kommer til å bli viktige tema også i klasseromma ved Kongsbakken i Tromsø framover:
– Vi har både lærere og elever med russisk bakgrunn på Kongsbakken. Verken de eller andre russere i byen er fiender som går iblant oss. Vi må komme opp med godt undervisningsstoff retta mot å se forbi etnisitet og mot menneske bak, sier Tonje Holm.