– Tillitsreformen kommer ikke fiks ferdig fra regjeringskontorene
Selv om 40 kommuner har fått tilskudd til å prøve ut mer tillitsbaserte arbeidsformer, bør utprøving skje landet rundt, sier stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand. (Sp)
En tillitsreform i offentlig sektor er ett av regjeringens viktigste prosjekter, heter det i Hurdalsplattformen. I fjor høst søkte 59 kommuner Utdanningsdirektoratet om å få prøve ut mer tillitsbaserte arbeidsformer i skole og barnehage. Etter loddtrekning har 40 kommuner fått 250.000 kroner hver til utprøvingen.
Annonse
På spørsmål om status for arbeidet med tillitsreformen i skole- og barnehagesektoren, sier Marit Knutsdatter Strand, første nestleder i Utdannings- og forskningskomiteen:
– Tillitsreformen skal det jobbes med landet rundt, uavhengig av tilskuddet bevilget til de 40 kommunene. Det at
regjeringen ønsker mer tillitsbaserte arbeidsformer, er blitt klart formidla
helt siden vi forhandla fram Hurdalsplattformen. Men tillitsreformen er en litt
annerledes reform. Den kommer ikke fiks ferdig fra regjeringskontorene. Dette
er en reform som skal komme nedenfra, fra arbeidstakere og ledere på hver
enkelt arbeidsplass og der partssamarbeid skal vektlegges, sier hun.
– Siden det er
kommet få føringer fra regjeringen på praktisk gjennomføring av tillitsreformen,
kan det være vanskelig å få oversikt over hva som skjer. Kan kommuner
og arbeidsplasser bare gjøre som de vil?
– Vi har noen
overordnede målsettinger for reformen som er nedfelt i Hurdalsplattformen. I
tillegg har hvert fagdepartement pekt ut noen satsingsområder. Hva som skjer på
hvert departements ansvarsområde, er det laget en oversikt over som ble publisert i juni 2023. Dessuten har det skjedd noe nytt i 2024. Fra 1. januar er ansvaret for å koordinere arbeidet med tillitsreformen overført fra Kommunal– og distriktsdepartementet til Digitaliserings–
og forvaltningsdepartementet. Det betyr at statsråd Karianne Tung (Ap) og hennes departement skal følge opp arbeidet, sier Strand.
Partene må komme sammen
– Hva slags
forventninger har du til kommunene som nå har fått 250.000 kroner til
utprøving?
– Min forventning
er at partene kommer sammen og blir enige om hva de ønsker å prioritere. Pengene
kan kanskje inspirere til å iverksette nye tiltak, men det betyr ikke at
tillitsreformen bare skal gjennomføres i kommuner som er med i utprøvingen. Heller
ikke i Danmark, som var først ute med sin frihetsreform, ble det innvilget
ekstra penger. Den danske regjeringens mål var å finne ut av hvordan hverdagen
i skoler og barnehager ville se ut dersom de ansatte fikk lov til å bestemme
mer. Arbeidsgivere i offentlig sektor ble bedt om å lytte til ansatte. Det
forventer vi også, sier Strand.
– I Danmark
fikk barnehager og skoler frie tøyler til å avvike fra lover og regler. Slik er det
ikke i Norge. Her skal tillitsbaserte arbeidsformer prøves ut innenfor
gjeldende lov- og avtaleverk. Hvorfor det?
Kunnskapsdepartementets tillitsprosjekter:
Den viser at tre prosjekter er listet opp på Kunnskapsdepartementets område.
Det første er at 40 kommuner har fått 250.000 kroner hver i tilskudd for å prøve ut mer tillitsbaserte arbeidsformer i barnehager og skoler.
Det andre er innføringen av nye vurderingssystemer i skolen basert på forslagene fra Utvalg for kvalitetsutvikling.
Det tredje er en omlegging av det resultatbaserte finansieringssystemet i universitets og høgskolesektoren.
– Både barn,
elever og ansatte har lovfestede rettigheter som må overholdes og som
det må vernes om. I Utdannings– og forskningskomiteen har vi akkurat gjennomført
et omfattende arbeid med revisjon av opplæringsloven. I dette arbeidet har vi
hele tiden hatt tillitsreformen i tankene. Målet har vært at lover og
forskrifter ikke skal forhindre mer tillitsbaserte arbeidsformer, sier
Strand.
Vil ha smartere bruk av IKT
– Som del av
frihetsforsøket kuttet danske skoler ut nasjonale prøver. Noe for norske skoler også?
– Sluttrapporten fra
Utvalg for kvalitetsutvikling er nå på høring og det skal arrangeres fire høringskonferanser.
Utvalget foreslår å avvikle dagens nasjonale prøver. Senterpartiet har tidligere
tatt til orde for å gjøre de nasjonale prøvene til utvalgsprøver. Nå vil vi
lytte til innspill. I tillegg er vi opptatt av å få ned mengden av rapportering
og byråkrati i skolen. Det mener vi bør skje blant annet gjennom smartere bruk
av IKT.
–
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sa dagen etter at PISA–resultatene
kom at hun vil beholde både eksamen i grunnskolen og nasjonale prøver. Er den
kjappe konklusjonen en mistillit til lærernes vurderingskompetanse og et hinder
for å gjennomføre en tillitsreform i skolen?
– Nei, det tror
jeg ikke. Men i Senterpartiet har vi ikke vært like kjappe til å konkludere.
Etter min mening skal ingenting være hugget i stein. Vi vil nå avvente hvilke
innspill som kommer på høringskonferansene og hvilke skriftlige innspill som
gis i høringen og vi oppfordrer til debatt.
– Mye kan
tyde på det, men høringsinnspillene blir viktige. Regjeringen har bedt om en helhetlig gjennomgang av et vurderingssystem
som er veldig omfattende og komplekst. Den gjennomgangen er nå gjort. Da fortjener
både utvalgsmedlemmene og sektoren at vi politikere setter oss inn i forslagene
og bruker tid på å diskutere oss fram til hvilke endringer som bør gjøres.
– Kommer
Utdannings– og forskningskomiteens medlemmer til å stille på
høringskonferansene?
– Det blir det opp
til hvert parti og hvert enkelt komitémedlem å ta en avgjørelse på. Det vi har
sagt til våre folk i Senterpartiet, er at vi oppfordrer til engasjement. Selv
skal jeg blant annet delta på et frokostmøte arrangert av
Digitaliseringsdepartementet. Det er fordi jeg mener at noe av det viktigste vi
kan gjøre for å lykkes med tillitsreformen, er å finne ut av hvordan vi får mer
ut av hver krone som brukes i sektoren. Jeg mener gode IKT–løsninger, som gir
mindre dobbeltarbeid, er noe av svaret.
Annonse
Mindre mål- og resultatstyring
Andre ting Strand mener
bør debatteres i tilknytning til tillitsreformen, er en bedre balansegang mellom
tillit til ansatte og mål– og resultatstyring. Dessuten mener hun at både
departementer, institusjonene i høyere utdanning og skoles og barnehagesektoren
må få større handlefrihet.
– Vi trenger
mindre dobbeltrapportering og en bedre informasjonsflyt mellom ulike sektorer
for blant annet å lykkes med mange av forslagene til Utvalg for
kvalitetsutvikling. Med tanke på debatten om hvilke tester, prøver og eksamener som bør gjennomføres i skolen, så blir det viktig at vi finner fram til et vurderingssystem som medfører at vi har tillit til resultatene.
– Er det noen
av forslagene du mener er spesielt interessante med tanke på tillitsreformen?
– Jeg synes blant
annet at det er interessant at utvalget er opptatt av at barn ikke skal
kartlegges for tidlig og at de derfor foreslå å kutte ut kartleggingsprøver på
første trinn. Sett i lys av debatten rundt tidlig innsats, mener jeg dette er
verdt å merke seg. Det at flertallet og mindretallet i utvalget har litt ulike synspunkter
og at disse kommer fram i rapporten, er interessant. Det utvalget allerede har konkludert med, er at dagens vurderingssystem er for omfattende og kvantitativt.
Derfor må vi bruke tid på å finne nye systemer og jeg mener at det blir galt å dra
for kjappe konklusjoner, sier Strand.