– Fordommer kan skremme ungdommer fra å velge yrkesfag
Fordommer og tro på stereotypiske holdninger, kan skremme ungdom vekk fra fag der det er jobber å få, frykter svensk skolebyråkrat. Svensk ungdom oppfordres til å velge yrkesfag.
Svensk ungdom oppfordres til å velge yrkesfag, men fortsatt
er det litt mindre enn hver fjerde ungdom som følger oppfordringen, ifølge
ferske tall fra det svenske Skolverket.
Annonse
Behovet for flere faglærte er særlig stort i bygg- og
anleggsfag og i helsebransjen.
– Burde vært flere
Av de 131 000 som søkte seg til de nasjonale programmene på
videregående skoler i Sverige dette skoleåret, hadde 37,8 prosent satt yrkesfag
som sitt førsteønske, ifølge lærernettstedet Yrkesläraren.
Sammenlignet med året
før, er dette en økning på 0,6 prosentpoeng.
– Generelt sett skulle vi hatt flere søkere til
yrkesprogrammene. Men akkurat hvor høy andel yrkesprogrammene bør ha, er
vanskelig å anslå, sier Mikaela Zelmerlööw i det svenske Skolverket.
I utakt med arbeidslivet
Hun mener at den største utfordringen, er at ungdommene
velger bort fag der det er nok av jobber, og altså stort behov for flere.
For eksempel søker færre seg til helse- og omsorgsfag. Det
samme gjelder bygg- og anleggsfag der det trengs flere fagarbeidere.
Fordommer og stereotyper
Mikaela Zelmerlööw mener at elevene bør gis bedre
forutsetninger til å ta riktige valg.
– Mange trenger hjelp til å få et riktig bilde av hva de
ulike fagene innebærer. Det er mange stereotyper og fordommer, og disse rammer
i første hånd yrkesfag. Grunnskolen har en viktig oppgave i å ta studie- og
yrkesveiledningen på alvor, sier hun.
– Kunnskap om arbeidslivet må veves inn i undervisningen på
grunnskolen, fremholder Zelmerlööw.
Annonse
Noen av tallene
Tallene fra svenske skolemyndigheter viser at det var 4 000
som hadde helse- og omsorgsfag som førsteønske til dette skoleåret, mot 4 145
året før.
Til bygg og anleggsfag, der det også er stort behov for
arbeidskraft, var det 5 000 søkere mot 5 859 året før.
Program som salg og service og elektro hadde en økning i
søkertallene – henholdsvis 5 200 søkere mot 4 584 året før, og 7 600 mot 7 065
forrige skoleår.