Illustrasjonsfoto: Mostphotos
Økning i vold mot lærere i Sandefjord: 218 meldinger på fire måneder
– For to år siden ble det registrert 1,3 hendelser i gjennomsnitt hver dag i Sandefjordskolen. I dag er det tallet tre, sier lederen for Utdanningsforbundet i Sandefjord, Anne Karine Steinbråten.
Sandefjords blad skriver at det nå foreligger nye tall fra registreringer av avviksmeldinger i Sandefjord-skolen. Disse viser en sterk økning i hendelser.
I perioden 1. august til 1. desember i år ble det i Sandefjordskolen registrert 218 hendelser.
Av disse ble 53 karakterisert som hendelse med høy alvorlighetsgrad, 87 som middels og 78 som lav alvorlighetsgrad.
Dette er avviksmeldingene som har kommet i de fire første månedene av skoleåret:
- Kutt/stikk: 6
- Kvelningsforsøk: 3
- Overfall/ran: 1
- Skalling: 3
- Slag: 105
- Spark: 60
- Biting/spytting: 20
- Klyping/kloring: 17
- Lugging: 3
- Truende atferd: 111
- Annet av vold/trusler: 52
Steinbråten sier dette er høye tall som forteller hvor tøft det er for lærerne på deres arbeidsplasser. De står i det hver dag, og føler at det ikke blir gjort noe med problemet.
– Jeg har sett hva det gjør med folk når de står i slike vanskelige situasjoner. Det fører til følelse av nederlag og tap, og følelsen av at de ikke takler jobben sin og de føler skam, sier Steinbråten til Sandefjords Blad.
– Dette er alvorlig
Tall fra Utdanningsetaten i Oslo viser en eksplosiv økning i vold og trusler også i Oslo-skolen.
Fra 2016 til 2019 økte tallet på rapporterte volds- og trusselhendelser i Oslo-skolen fra 1.940 til 4.840 hendelser. Størst økning har det vært i de alvorlige og svært alvorlige hendelsene.
På landsbasis viser undersøkelser fra STAMI og SSB at hver fjerde grunnskolelærer blir utsatt for vold og trusler. I Utdanningsforbundet frykter man at utviklinga skal true rekrutteringen til læreryrket.
– Dette er alvorlig for den enkelte ansatte, som kan få ødelagt livet sitt på grunn av et arbeidsmiljø som er helseskadelig, og det er alvorlig for landet vårt med tanke på de utfordringene vi har med å rekruttere og beholde lærere, sa Marit Himle Pedersen, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet til Utdanningsnytt tidligere i høst.