Arkivfoto: Geir Olsen
Elever i Bergen kan få et frivillig 11. skoleår
For å hindre utenforskap og sikre at flere fullfører videregående opplæring, kan det bli aktuelt med et frivillig 11. skoleår for elever i Bergen.
Det er Marte Leirvåg (H) som står bak forslaget som ble behandlet i kommunens skoleutvalg tirsdag ettermiddag. Der ble forslaget nedstemt, men saken går videre til bystyret som gjør endelig vedtak 3. mai.
– Jeg opplever at mange er enige med meg og Høyre om innholdet i forslaget, og har derfor troen på at vi kan finne et flertall fram mot bystyremøtet i mai, sier Leirvåg til Utdanningsnytt.
Byrådet har allerede stilt seg positiv til forslaget, men er usikker på om et
11. skoleår, som minner om grunnskolen, vil være det riktige tilbudet for
elevgruppen som faller utenfor. Høyre lanserte forslaget forrige periode; da ble det nedstemt av det samme byrådet.
– Det er gledelig at byrådet nå har en annen tilnærming, sier Leirvåg.
Det finnes liknende løsninger andre steder. I Oslo får elever
med lavt karaktersnitt fra 10. klasse nå et permanent tilbud om et 11. skoleår. I Danmark har man også en liknende ordning kalt «efterskolen».
Dette er en slags folkehøyskole hvor de kan dra allerede som 14-åringer. Da får
de også ungdomsskolevitnemål.
Årsaken til at elever ikke fullfører videregående opplæring
er sammensatt, og hvilke tiltak som fungerer, kan dermed variere fra
elev til elev, slår byrådet i Bergen fast.
«Byrådet mener at et slikt tilbud må være tilpasset det
eleven har behov for. Tilbudet må være i samarbeid med fylket, og byrådet er
positiv til å gå i dialog med fylkeskommunen angående etablering av et 11. skoleår»,
heter det i sakspapirene fra kommunen.
Dersom fylket er villig til å inngå et samarbeid med Bergen
kommune, vil byrådsavdeling for barnehage, skole og idrett i samarbeid med
fylkeskommunen gå i dialog med relevante aktører for å vurdere hvordan et slikt
tilbud kan etableres.
Utenfor det tradisjonelle skoleløpet
Byrådet anbefaler å starte en dialog med Vestland
fylkeskommune, for å se om det er grunnlag for å etablere en felles
prøveordning med et 11. skoleår. Leirvåg mener det er et like stort kommunalt
som fylkeskommunalt ansvar å fange opp disse elevene.
En prøveordning med et 11. skoleår forutsetter at det settes
av tilstrekkelig med midler både til utredning av innhold og organisering av et
slikt tilbud, og til drift av en eventuell prøveordning. En prøveordning
forutsetter også at et 11. skoleår ikke går ut over opplæringsretten til
videregående opplæring for den enkelte elev, slår byrådet fast.
I sitt forslag peker Leirvåg på at andelen som fullførte
videregående opplæring i løpet av fem/seks år, var 80,4 prosent i perioden
2015-2021. For yrkesfag er andelen 70 prosent, og for studieforberedende 89,4
prosent.
Hun skriver at en av de «viktigste oppgaver er å sikre at
flest mulig opplever tilhørighet, mestring og læring. Det er mulig, men da må
vi tørre å gjøre grep som ligger utenfor det tradisjonelle skoleløpet. Et 11.
skoleår er et slikt forslag.»
Hvordan et slikt tilbud skal organiseres og hva det skal
inneholde, er foreløpig ikke kjent. Leirvåg vil bruke
erfaringer fra allerede eksisterende private institusjoner som Dale Oen Academy
og PITSTOP. Dette er alternative skoleopplegg hvor elever med behov kan søke
seg inn.