– Digitaliseringen av norsk skole har feilet
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) går i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter. Hun mener digitaliseringen av norsk skole har feilet.
– Ja, jeg mener det. Jeg hadde trodd at vi skulle hatt bedre digitale ferdigheter. Vi har tross alt brukt mye ressurser på det i norsk skole, sier kunnskapsministeren til Klassekampen.
Tirsdag kom den internasjonale undersøkelsen ICILS, som viser at fire av ti norske niendeklassinger scorer på de laveste nivåene i digital kompetanse. Dagen før kom det regjeringsoppnevnte skjermbrukutvalget med sin rapport. Utvalget har undersøkt barn og unges skjermbruk i barnehagen, skolen og på fritiden.
Hovedfunn
- Norske elever presterer bedre i digital kompetanse enn gjennomsnittet av deltakerlandene.
- I digital kompetanse er det 40 prosent av elevene som presterer på det laveste nivået.
- Elever med høy sosioøkonomisk bakgrunn presterer bedre i undersøkelsen.
- Digital teknologi brukes i stor grad i norsk skole.
- Norske lærere rapporterer om god digital kompetanse og økt samarbeid.
I tillegg til å slå fast at digitaliseringen av norsk skole har mislykkes, går Nordtun også i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter.
Utvalget konkluderer med at det er umulig å slå fast om digitaliseringingen i sum har ført til bedre eller dårligere resultater i skolen. Nordtun er uenig, og slår fast at skjermbruken har ført til dårligere læring.
Nordtun ønsker at staten skal sette en aldersgrense for å bruke sosiale medier til 15 år, noe som er i strid med utvalgets råd.
Utvalget vil ha inn mer såkalt profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og barnehage, mens Nordtun ønsker at lærere i barnehagen og på skolen skal få bruke mindre skjerm og flere trykte bøker.
Skjermbrukutvalgets rapport er nå sendt ut på høring.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Toppuniversitetet tilbyr kurs om Beyoncé
Det berømte Yale-universitetet i USA setter Beyoncé på læreplanen, og skal ta for seg hvordan hun har skrevet historie.
-
Nasjonale prøver: Klar nedgang i regneferdighetene til åttendeklassingene
Saken oppdateres.
-
Forsker bekymret: Jenter trives mindre på skolen og har flere helseplager
Jenter trives dårligere på skolen, og flere enn før rapporterer om helseplager, viser ny forskning blant skoleelever. Det bekymrer professor Oddrun Samdal.
-
Tung vil ha eget teknologifag
Dermed kan norske elever få et teknologisk forsprang i arbeidsmarkedet, sier hun.
-
Stange kommune venter høy temperatur på møte om Vedum-skole
Det er ventet stor interesse rundt kommunestyremøtet i Stange onsdag. Kommunen har leid inn vektere og minner om reglene for publikum når skolesaken skal opp.