Ber danske skoler kvitte seg med tech-gigantene
Skolene bør bruke systemer og verktøy som ikke er eid av tech-gigantene, er et av rådene fra en ekspertgruppe til den danske regjeringen.
Danmark har blitt altfor avhengig av tech-gigantene når det gjelder digital infrastruktur. En ekspertgruppe peker på mulige veier ut, slår rapporten fast.
Det handler spesielt om å kjøpe europeisk, bygge flere tjenester i Europa og ikke minst arbeide mot teknologisk suverenitet. Dette kan blant annet skje ved å innføre pilotprosjekter i både kommuner og folkeskoler, som i dag er avhengige av Microsoft og Google.
Blant de sju rådene ekspertgruppen kommer med, er at danske utdanningsinstitusjoner skal være fri fra kommersielle tech-giganter, er rådet fra ekspertgruppen.
Målet for arbeidet har vært å se på om Danmarks avhengighet av tech-gigantene og hvordan landet kan oppnå mer kontroll over sin digitale infrastruktur.
Gruppen mener kommunenes interesseorganisasjon KL bør støttes økonomisk og faglig i å etablere pilotforsøk i skoler i tre kommuner med å bruke systemer og uavhengige verktøy som ikke er eid av tech-gigantene.
– Dette er en viktig anbefaling hvis vi vil sørge for at våre ikke vokser opp med enten Google eller Microsoft. De skal vite at det finnes mange uavhengige gjennomsiktige alternativer som ikke overvåker dem eller tvinger dem inn i en lukket silo, skriver Pernille Tranbergsom har ledet gruppen.
Her er gruppens sju råd som staten bør arbeide med:
- Oversikt over tech-gigantenes innflytelse: Opprette et midlertidig råd for digital infrastruktur for å skape transparens og gi råd om ansvarlig innretning av den digitale infrastrukturen.
- Tilgjengelig data: Informere danskene bedre om deres rett til å flytte data og bruke dem, samt stille krav om datalagring i EU.
- Alternativer til tech-gigantene: Regjeringen bør fremme oppbyggingen av alternativer gjennom næringsregulering, styrket konkurranse, anbudsregler, investeringer og offentlig-private samarbeid.
- Mangfold i informasjonskanaler: Politikere bør bruke andre kanaler enn de store sosiale mediene for å kommunisere med borgerne.
- Uavhengighet i offentlig sektor: Den offentlige sektoren bør velge alternativer til tech-gigantene, med fokus på databeskyttelse, dataetikk, interoperabilitet og åpen kildekode.
- Frihet i utdanningsinstitusjoner: Danske skoler bør bruke systemer og verktøy som ikke er eid av tech-gigantene.
- Trygge handelsplattformer: Regulere og informere om fordelene ved å handle på europeiske plattformer med høyere forbrukerbeskyttelse.