Politikerne må begynne å stole på lærerne
Debatt: – Slutt å stole blindt på byråkrater, skoleforskere og IKT-bransjen.
Fellesskolen er hjertet i det flerkulturelle samfunnet, og den utgjør en del av en sosialdemokratisk, integreringspolitisk samfunnskontrakt, der sosial utjevning, sosial mobilitet, kunnskap og dannelse skulle være målsetninger.
Når sentrale deler av samfunnet, som skolesystemet, lenge ikke har fungert slik det burde gjøre, så bør politikerne enten slutte å gjøre noe de gjør, eller begynne å gjøre noe de ikke har gjort før. Politikerne bør slutte å stole blindt på dem som de siste tiårene har hatt makten i norsk skolesektor: byråkrater, skoleforskere og IKT-bransjen.
Sinne og fortvilelse til foreldre er i ferd med å gi seg politisk utslag. Foreldreaksjoner mot skjermbruk i skolen sprer seg.
Jeg snakker med mange foreldre som har stolt på offentlig skole, latt barna sine gå der heller enn på privatskoler. De ville at barna deres skulle bli del i lokalmiljø blant barn og unge. De stolte på den offentlige skolen. Den lokale skolen holdt ikke like høy kvalitet faglig, men de så store fordeler ved at barnet deres skulle få være del av lokalmiljøet.
De har erfart, og jeg snakker først og fremst om foreldre til gutter, hvor lite gutten og jevnaldrende i klassen har lært på skolen, der de har fått leke seg på pc-en og det har vært kaos i klasserommet. Foreldrene frykter at guttene deres ikke vil klare seg i et norsk samfunn etter at oljealderen er over. Arbeidslivet vil bli tøffere, og med færre middelklassejobber.
Det gjør vondt å snakke om, for foreldrene kan ikke snakke om det slik at barna deres hører det. Men i nære, fortrolige samtaler kommer sinne og fortvilelse frem, om det de har opplevd som et svik. De klandrer seg selv for sin egen naivitet, og at de ikke har gjort som andre, som har sendt barna sine på privatskoler. Sønnene deres fikk ikke den støtte og rammer de trengte fra skolen sin for å lykkes. Lærerne hadde ikke kontroll over det digitale eller over uro i klasserommet, to ting som ofte henger sammen.
Mange foreldre har ikke økonomiske muligheter til å sende sine barn på privatskoler, uavhengig av hvilken tillit de måtte ha til fellesskolen. Foreldre med minoritetsbakgrunn med manglende tillit til fellesskolen, har også sendt sine barn på privatskoler, både i Norge og i egne opprinnelsesland.
Politikerne bør begynne å gjøre noe det er mange tiår siden de har gjort; å stole på lærerne. Å styrke og bygge opp igjen faglige profesjonskulturer blant lærere, og gi økt tillit til læreres profesjonelle skjønn, er eneste redning for norsk skole. Foreldres opplevelse av mulighet til å gi egne barn gode muligheter for utdanning og en god fremtid er avgjørende for foreldres tillit til samfunnet.