Poltikerne må begynne å stole mer på lærerne, skriver Jan Jørgen Skartveit.
Ill.foto: Mostphotos
Politikerne må begynne å stole på lærerne
Debatt: – Slutt å stole blindt på byråkrater, skoleforskere og IKT-bransjen.
Fellesskolen er hjertet i det flerkulturelle samfunnet, og den utgjør en del av en
sosialdemokratisk, integreringspolitisk samfunnskontrakt, der sosial utjevning,
sosial mobilitet, kunnskap og dannelse skulle være målsetninger.
Når sentrale deler av samfunnet, som skolesystemet, lenge ikke har fungert slik
det burde gjøre, så bør politikerne enten slutte å gjøre noe de gjør, eller
begynne å gjøre noe de ikke har gjort før. Politikerne bør slutte å stole
blindt på dem som de siste tiårene har hatt makten i norsk skolesektor:
byråkrater, skoleforskere og IKT-bransjen.
Sinne og fortvilelse til foreldre er i ferd med å gi seg politisk utslag.
Foreldreaksjoner mot skjermbruk i skolen sprer seg.
Jeg snakker med mange foreldre som har stolt på offentlig skole, latt barna
sine gå der heller enn på privatskoler. De ville at barna deres skulle bli del
i lokalmiljø blant barn og unge. De stolte på den offentlige skolen. Den lokale
skolen holdt ikke like høy kvalitet faglig, men de så store fordeler ved at
barnet deres skulle få være del av lokalmiljøet.
De har erfart, og jeg snakker først og fremst om foreldre til gutter, hvor lite
gutten og jevnaldrende i klassen har lært på skolen, der de har fått leke seg
på pc-en og det har vært kaos i klasserommet. Foreldrene frykter at guttene
deres ikke vil klare seg i et norsk samfunn etter at oljealderen er over.
Arbeidslivet vil bli tøffere, og med færre middelklassejobber.
Det gjør vondt å snakke om, for foreldrene kan ikke snakke om det slik at barna
deres hører det. Men i nære, fortrolige samtaler kommer sinne og fortvilelse
frem, om det de har opplevd som et svik. De klandrer seg selv for sin egen
naivitet, og at de ikke har gjort som andre, som har sendt barna sine på
privatskoler. Sønnene deres fikk ikke den støtte og rammer de trengte fra
skolen sin for å lykkes. Lærerne hadde ikke kontroll over det digitale eller
over uro i klasserommet, to ting som ofte henger sammen.
Mange foreldre har ikke økonomiske muligheter til å sende sine barn på
privatskoler, uavhengig av hvilken tillit de måtte ha til fellesskolen.
Foreldre med minoritetsbakgrunn med manglende tillit til fellesskolen, har også
sendt sine barn på privatskoler, både i Norge og i egne opprinnelsesland.
Politikerne bør begynne å gjøre noe det er mange tiår siden de har gjort; å
stole på lærerne. Å styrke og bygge opp igjen faglige profesjonskulturer blant
lærere, og gi økt tillit til læreres profesjonelle skjønn, er eneste redning
for norsk skole. Foreldres opplevelse av mulighet til å gi egne barn gode
muligheter for utdanning og en god fremtid er avgjørende for foreldres tillit
til samfunnet.