Masteroppgaven, som ble gjennomført
høsten 2022, dreide seg om syv erfarne læreres tanker om høytpresterende
elevers behov og kjennetegn, og om lærernes differensieringspraksis i
undervisningen generelt og spesielt rettet mot de høytpresterende elevene.
Tre
av lærerne jobbet i privat skole, og fire lærere jobbet i offentlig skole. De
semistrukturerte dybdeintervjuene varte i 30 til 90 minutter.
Lærernes holdning og tanker om differensiering
Lærerne som deltok i studien min, viste
variasjon og bredde i sitt syn på differensiering, ikke minst i sin praksis.
Alle lærerne svarte i intervjuene at differensiering var noe de anså som
viktig, og at de opplevde å få gode resultater fra differensieringspraksisen de
gjennomførte.
Alle uttrykte også at de hadde et ønske om å differensiere
undervisningen i enda større grad.
En av lærerne sa at hun så på
differensiering som viktig, men vanskelig. En annen av lærerne hadde på egen
hånd skaffet seg kunnskap om temaet høytpresterende elever, og denne
læreren viste ekstra stor interesse for temaet og forskjellige strategier for
tilrettelegging.
Høytpresterende elever og evnerike elever
Idsøe & Skogen (2011, s. 91–95)
deler gruppen evnerike elever inn i seks ulike typer: den autonome, den
vellykkede, den dobbelteksepsjonelle, drop-out-eleven, den skjulte og den
utfordrende. Blant disse kan en tenke seg at den autonome og den
vellykkede vil være elevtyper som kan falle innunder betegnelsen høytpresterende.
Samtidig kan det hende at flere av de andre typene evnerike elever, hvis de får
rett type tilrettelegging og differensiering, kan bli høytpresterende. Med
andre ord kan rett differensiering være helt avgjørende for evnerike elever med
stort læringspotensial.
... rett differensiering være helt avgjørende for evnerike elever med stort læringspotensial.
Idsøe oppsummerer etter en gjennomgang
av forskningslitteratur at god differensieringspraksis kan bidra til å øke
utbytte og akademisk vekst også for klassen som helhet (Idsøe, 2020, s. 17).
Det kan være ulike årsaker til at elever presterer på et høyt nivå.
Elevene kan
ha sterk motivasjon og sterkt engasjement og yte stor grad av innsats. De kan
også være intellektuelt sterke og ha gode læringsstrategier. Sosioøkonomisk
bakgrunn kan også spille inn (Aarseth, 2014, s. 168).
Høytpresterende elevers behov og kjennetegn
Lærerne som deltok i min studie,
framhevet visse trekk hos høytpresterende elever. Lærerne uttrykte i stor grad
enighet om at høytpresterende elever jobber raskt og selvstendig, og at de har
god evne til å forstå systemer og strukturer (Weisser, 2023, s. 34).
I
intervjuene kom det fram at flere av lærerne så høytpresterende elevers behov
for faglige utfordringer som en styrke spesifikt hos disse elevene (Weisser,
2022, s. 19–20).
Faglige utfordringer kan hjelpe høytpresterende elever til å
bli kjent med sine egne ressurser og i å videreføre kunnskap fra ett område til
et nytt.
Faglige utfordringer kan hjelpe høytpresterende elever til å bli kjent med sine egne ressurser...
Oppsummerende tanker og tips til differensiering
Bardel & Österberg (2015, s. 4.) beskriver høytpresterende elevers
tendens til å være bevisste på sin egen læringsprosess fra et metaperspektiv.
De framhever viktigheten av at elever med stort læringspotensial får litt
høyere tempo i undervisningen og får oppgaver som stimulerer deres læringsnivå.
Videre påpeker forfatterne at visse høytpresterende elever kan oppleve å bli
benyttet som undervisere overfor andre elever, noe som kan oppleves
frustrerende.
Lærerne i min studie formidlet derimot
at å sette høytpresterende elever sammen samt å veksle mellom dette og å lage
heterogene nivågrupper kunne fungere som en fin variasjon i undervisningen og
stimulere til relasjonsbygging. De mente dette kunne fungere som en god
differensieringsstrategi, der høypresterende elever kunne utfordres faglig på
sitt nivå i en homogen gruppe, og at de i en heterogen gruppe kunne bidra til
faglig kunnskap og læring sammen med ulike typer elever.
Differensiering for høytpresterende
elever kan se ut på forskjellige måter. Man må likevel alltid tenke på klassen
som helhet. I min studie fortalte en av lærerne at hun var påpasselig med å
skjerme elevene i differensieringspraksisen. Læreren satte seg ned ved elevens
pult og formidlet beskjeder med lav stemme, mens andre elever jobbet. Én lærer
utviklet et system der hun skrev beskjeder i elevenes bøker, og hver elev kunne
dermed få en tilpasset og differensiert oppgave og tilbakemelding avhengig av behov
og nivå.
Lærernes praksis var ulik med tanke på
i hvor stor grad de differensierte undervisningen innenfor og utenfor
klasseromskonteksten. Noen av lærerne ga de høytpresterende elevene egne
oppgaver og samtaler på skolens plattformer utenfor den generelle undervisningen,
mens andre vektla at differensieringspraksisen skulle foregå i
klasseromskonteksten, men da likevel på en skjermet og hensynsfull måte.
En av lærerne forklarte at hun benyttet
seg aktivt av humor i differensieringspraksisen overfor høytpresterende elever.
Denne læreren beskrev humor som et viktig verktøy for å be elevene ta faglige
utfordringer i utkanten av sin nærmeste utviklingssone. Én lærer forklarte at
en nyttig måte å undervise en klasse med elever på ulikt faglig nivå på kan
være å la høytpresterende elever vise fram en tekst eller arbeid slik at alle
elevene kan lære av dette. Den samme læreren fortalte også om en metode hun benyttet
med metalæring. Dette fungerte på den måten at hun ba de høytpresterende
elevene å fortelle om sine læringsstrategier, slik at alle elevene kunne
reflektere, fra metaperspektiv, over hvordan de selv kunne finne fram til gode
måter å lære på.
Til sist vil jeg dele noen spørsmål som
lærere kan reflektere over, og så komme med noen tips til hvordan det går an å differensiere.
Refleksjonsspørsmål til lærere
- Foregår
differensieringen av undervisningen for høytpresterende elever i eller utenfor
klasseromskonteksten?
- Kan uro være et
tegn på at det er behov for å gi disse elevene større faglige utfordringer slik
at elevene får brukt sine ressurser?
- Kan
høytpresterende elevers mestringsnivå og kompetanse benyttes som ressurs for
klassen som helhet og løfte klassens læringsnivå?
Tips til lærere for differensiering av undervisningen
- Differensier
undervisningen etter mengde, nivå, oppgavetype, innhold og tid.
- Benytt litteratur
som tema med nivådifferensierte oppgaver.
- Benytt
grammatikkrelaterte oppgaver og differensier etter nivå og innhold.
- Varier mellom
heterogene og homogene elevgrupper etter nivå.
- Tilrettelegg for
et godt læringsmiljø i hele klassen gjennom å betone at alle har sine styrker
og kan lære av hverandre.
Mariken Hedvig Weisser er lektor i spansk og religion og etikk.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 3, 2024. Hvis du vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk klikk her
På denne nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe selv.
Referanser
Aarseth, H. (2014). Lyst til
læring eller «fit for fight»? Middelklassefamiliens læringskulturer. I: H.B.
Nielsen (red.) Forskjeller
i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen (s. 168–186). Universitetsforlaget.
Bardel, C. & Österberg,
R. (2015). Ämnesdidaktiskt stöd
i moderna språk. Skolverkets stödmaterial för arbete med särskilt begåvade
elever. Skolverket. URL: Ämnesdidaktiskt stöd i moderna språk
(skolverket.se)
Idsøe, E.M.C. & Skogen,
K. (2011). Våre evnerike barn.
En utfordring for skolen.
Høyskoleforlaget.
Idsøe, E.M.C. (2020). Differensiering i skolen. En praktisk bok om
tilpasset opplæring.
Cappelen Damm Akademisk.
Weisser, M.H. (2023).
Differensiering for høytpresterende elever i språkundervisningen. Communicare – Et fagdidaktisk tidsskrift fra
Fremmedsrpåksenteret, s.
33–35.
Weisser, M.H. (2022). Differensiering for høytpresterende elever i
spanskfaget: En kvalitativ studie av læreres differensieringspraksis og
rammevilkår i spanskfaget.
Masteroppgave, Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk, Det
humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo.
Faglige utfordringer kan hjelpe høytpresterende elever
å bli kjent med sine egne ressurser.
© Utdanningsnytt