Mer penger og mindre elevgrupper
Lærerne heier på regjeringens mål. De mener imidlertid det vil kreve mer enn en stortingsmelding å nå dem.
Tekst: Kaja Mejlbo, Marianne Ruud og Dina Danielsen
Med stortingsmeldingen «En mer praktisk skole» ønsker regjeringen å øke motivasjonen og trivselen blant elevene. For å få til det foreslår de mer penger til utstyr, en idébank med praktiske undervisningsopplegg, pilotskoler og mulighet til å omdisponere flere timer enn før. Det siste betyr at man kan ta timer fra et fag og heller bruke dem på et annet – for eksempel praktiske og estetiske fag.
Meldingen falt i god jord hos lærerorganisasjonene. De heier på intensjonen om å gjøre skolen mer praktisk.
Men gode intensjoner er ikke nok, sier de. De peker blant annet på at den potten regjeringen setter av til nytt utstyr, på 160 millioner kroner, ikke er stor nok.
– Dette er småpenger. Vi trenger en stor økning i potten om det skal monne. For mange kommuner har for dårlig utstyr til at det høvles eller sys på maskin. Skal du få gjort noe med det, må summen opp, sa Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll da stortingsmeldingen ble lagt frem.
11. oktober sendte forbundet inn sitt skriftlige innspill til utdannings- og forskningskomiteens høring. Der gjentar de poenget med mer penger: «Regjeringens ambisjoner om en praktisk skole skal møte en kommunal virkelighet som er preget av økonomisk krise. (…) Vi forventer at regjeringen følger opp ambisjonene i forslag til statsbudsjett. En praktisk og variert skole koster mer enn en teoretisk!»
UDF-lederen mener også man vil trenge en kraftig satsing på videreutdanning av lærere i praktiske og estetiske fag. Ifølge Statistisk sentralbyrå mangler for eksempel nesten halvparten av lærerne i kunst og håndverk studiepoeng i faget.
Leder i lektorlaget, Helle Christin Nyhuus, vil også gjøre noe med klasseinndelingen.
– Det som hindrer lærerne i å gjøre undervisningen mer praktisk og variert, er for store elevgrupper. Det sier åtte av ti av våre medlemmer. Blant medlemmene i ungdomsskolen har vi fått det svaret fra ni av ti, sier hun.
Tror på enighet
Høyre var også til stede da stortingsmeldingen ble lagt frem. Det var deres representanter som først tok til orde for en mer praktisk skolehverdag, tilbake i 2020.
– Høyre gikk til valg på, og fikk gjennomslag i Stortinget, for at regjeringen skulle legge frem en ungdomsskolereform som skulle skape mer mestrings- og læringsglede. Etter å ha ventet snart tre år, hadde vi forventet flere konkrete tiltak, sier Høyres Margret Hagerup.
Hun tror likevel det skal være fullt mulig for partiene å enes om mange punkter når de behandler meldingen i Stortinget: – Det er mye gjenkjennelig og flere gode forslag i stortingsmeldingen fra Høyres ungdomsskolereform. Jeg tror det er mulig å finne gode løsninger på tvers av politiske skillelinjer.
Foreløpig dato for behandling i Stortinget er den 28. november.