Lærerne må gis verktøyene og ressursene de trenger
Debatt: – Dersom de nye læreplanene i voksenopplæringen skal få ønsket effekt, må HK-dir prioritere å gi lærerne nødvendige ressurser.
Nå har vi hatt nye læreplaner i modulstrukturert opplæring for voksne i et halvt år. Det er ikke bare læreplanene som er nye, men også strukturen i opplæringen har gjennomgått betydelige endringer. Erfaringene vi har fått dette halve året, viser oss at for å sikre de ønskede effektene av modulstrukturert opplæring, må Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og andre relevante myndigheter prioritere å gi lærerne de verktøyene og ressursene de trenger.
Gjennom høsten har jeg hatt gleden av å møte mange medlemmer og tillitsvalgte fra voksenopplæringer over hele landet. Tilbakemeldingene er at medlemmer har ønsket de nye læreplanene velkommen, da de er tilpasset voksnes erfaringer og behov, samtidig som de sikrer samme sluttkompetanse som i ordinært løp. En utfordring som bekymrer flere medlemmer, er utfordringene med nok ressurser til en god organisering som gir mulighet til opplæring på bakgrunn av erfaring og kompetanse. Andre tilbakemeldinger er at medlemmer venter på ressurser knyttet til implementeringen av læreplanene.
Tilbakemeldingene som er nevnt ovenfor, er også rapportert til nasjonalt nettverk for voksenopplæring. Som et resultat, sendte Utdanningsforbundet en henvendelse til HK-dir 15. november 2024, hvor vi ba om en avklaring på når veiledningsressursene til vurderingsformene og eksamen vil være tilgjengelige. Vi uttrykte også bekymring for at læremidler til modul 3 og 4 ikke vil være klare før 2026.
I HK-dir sitt svar datert 27. november viser de «stor forståelse for at både opplæringssentrene og Utdanningsforbundet etterspør ressurser til bruk i vurderingsarbeidet», men på grunn av at «fastsettelsen av læreplanene for FOV ble forsinket, har dette dessverre også ført til forsinkelser i arbeidet med utvikling av veiledningsressurser for nye vurderingsformer og eksamen etter de nye læreplanene». Videre skriver HK-dir at Udir har ansvaret for sentralt gitt skriftlig eksamen, men at direktoratene samarbeider om eksempel- og eksamensoppgaver. De informerer også om at de har startet på et arbeid i forhold til vurdering og at det er stor etterspørsel fra sektor knyttet til ressursene som ble utarbeidet i forbindelse med forsøket. Disse er nå fjernet fordi innhold og verktøy skal utarbeides på nytt.
Svaret fra HK-dir gir oss ikke de klare svarene vi trenger. Derfor sendte Utdanningsforbundet, ved 2. nestleder Thom Jambak, et nytt brev til HK-dir. I brevet ber vi om mer utfyllende informasjon om arbeidet med veiledningsressursene og en konkret tidsplan for når de vil være ferdigstilt. Vi uttrykte også vår bekymring over situasjonen, da mange voksenopplæringssteder nå er i gang med midtveis- og sluttvurderinger i moduler. Uten veiledningsressurser blir vurderingsarbeidet svært krevende for lærerne, noe som i ytterste konsekvens kan ramme deltakerne i FOV. Per dags dato har vi ennå ikke mottatt svar fra HK-dir.
Et halvt år er gått. Erfaringene vi har fått dette halve året, viser at dersom den nye organiseringen av opplæring for voksne virkelig skal gi den ønskede effekten, må vi prioritere å gi lærerne de verktøyene og ressursene de trenger. Det er avgjørende at HK-dir og andre relevante myndigheter tar tilbakemeldingene fra feltet på alvor og handler raskt for å støtte lærerne i deres viktige arbeid. Bare da kan vi sikre at alle voksne i utdanning får en likeverdig og forsvarlig opplæring som gir dem de beste mulighetene for fremtiden.