Ansiktsgjenkjenning er på vei inn i skoler verden over. Her ser vi teknologien brukt som navneopprop ved en offentlig barneskole i Hyberabad, India.
Foto: Noah Seelam, AFP / NTB
Bruker app for å avlese elevfjesene
Ansiktsgjenkjenning brukes i økende grad på skoler verden over i stedet for opprop, men også for å hindre vold og forbrytelser. Forskere stiller seg sterkt kritiske til praksisen.
På bildet kan du se en lærer som tar bilder av elever via en app på en statlig skole i Hyderabad, hovedstaden i delstaten Telangana i november i år. Teknikken er introdusert av delstatsregjeringen for å forbedre nøyaktigheten og effektiviteten til oppmøteregistrering i skolen.
I India er myndighetene i ferd med å ta i bruk ansiktsgjenkjenning i undervisningsinstitusjoner og fengsler og kanskje også på store jernbanestasjoner.
Målet er å bedre
sikkerhetstiltakene og integrere ansiktsgjenkjenning med databasen over
kriminelle aktiviteter i og rundt jernbanestasjonen, skriver Abhishek Jadhav på
nettstedet BiometricUpdate.com.
Noen rapporter uttrykker imidlertid bekymring
for at ukontrollert ansiktsgjenkjenning knyttet til kriminalitetsdata kan føre
til uberettiget overvåking, ifølge artikkelen. Hensyn til sikkerhet og personvern nøye vurderes,
skriver Jadhav, før et storskala offentlig overvåkingssystem distribueres.
Forskere
advarer på det sterkeste
Kameraer for ansiktsgjenkjenning
brukes i økende grad på skoler og i høyere utdanning verden over for å hindre vold og forbrytelser. Det
skriver det forskningsbaserte nettmediet Cybernews.com i midten av november, i
det de omtaler en fersk studie.
Forskerne bak studien
mener ansiktsgjenkjenning undergraver personvernet, normaliserer overvåking, definerer
hva en «akseptabel» student er, at dataene kan stjeles eller selges og at
teknologien oppfordrer til rasisme. Derfor anbefaler de sterkt å forby
teknologien i skolene.
– Vi fant at på
skoler hvor fargede er i flertall, brukes mer overvåkingsteknologi,
sa Shobita Parthasarathy, professor ved University of Michigan og hovedforsker
bak studien, til CyberNews.
Normaliserer personovervåking
Ifølge Parthasarathy
er målet med ansiktsgjenkjenning sikkerhet, men også å identifisere, å gjøre
opprop, å sjekke bøker ut fra biblioteket eller betale for lunsj.
Slik åpner ansiktsgjenkjenning
for å spore alt eleven eller studenten gjør: ankomst, avgang, oppholdssted til
enhver tid, bibliotekbøker sjekket ut, og valg i kantinen, ifølge den nye
studien.
Forskerne fant at overvåkingen
skaper angst, usikkerhet og bekymring for å bli konstant overvåket hos elevene.
– Teknologien forsterker
smale ideer om «normal» atferd og definerer ikke-konform oppførsel som
kriminell eller patologisk, sier Parthasarathy.
«Barna våre vil
lære at det er normalt å ikke bestemme over personopplysningene sine», rapporterer
forskerne.
Rasisme, tyveri,
kjøp og salg
Studier har vist
at teknologien fungerer bedre for lyshudede, særlig menn, men dårligst for mørkhudede
generelt og for kvinner. Teknologien kan skape en smal definisjon av en normal,
akseptabel student, mener forskere.
Forskerne frykter
også at data fra undervisningsinstitusjonenes ansiktsgjenkjenning kan stjeles og/eller selges uten elevene eller studentenes viten og
samtykke.