Petter Andreas Lona.

Rapport slår alarm om elevenes personvern:
– Elevene kan ikke fortsette å være prøvekaniner for masse ny teknologi

Et ekspertutvalg mener elevenes personvern ikke blir ivaretatt i skolen i dag. – Elever må få vite hvilke data som samles inn om dem selv, sier Petter Andreas Lona i Elevorganisasjonen.

Publisert

Tirsdag denne uken fikk kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) overlevert en offentlig utredning om digital læringsanalyse. Én av hovedbekymringene til ekspertutvalget er at det i dagens skole ikke er gode nok ordninger for å ivareta elevenes personvern.

Både lederen av ekspertutvalget og kunnskapsminister Tonje Brenna uttalte at det haster å få gjort noe med det.

«Mangel­full ivaretakelse av personvernet kan true befolkn­ingens tillit til skolen,» skriver utvalget i rapporten.

– I norsk skole i dag har ikke elevene en enkel mulighet til å få se hvilke data som samles inn om dem når de bruker digitale læremidler. Elever må få den muligheten, sier Petter Andreas Lona, påtroppende leder i Elevorganisasjonen.

Han sier mange elever etter hvert mangler tillit til skolen fordi det har vært gjentatte episoder hvor det har gått galt. Dataangrep og sikkerhetsbrudd i skolesystemer har gjentatte ganger ført til at personopplysninger om elever kan ha kommet på avveie. Lona viser også til tidligere eksempler på at skolene har kunnet overvåke elevenes bruk av digitale skoleverktøy når de er hjemme.

Datatilsynet har gjentatte ganger ytret bekymring for behandlingen av elevers personopplysninger. En overflod av digitale verktøy og læremidler øker også risikoen for at elevdata samles inn og kommer på avveie.

– Det har vært tilfeller hvor bruk av digitale læremidler har hatt uheldige konsekvenser for elevenes personvern, sier Lona.

Han peker på at mye av problemene skyldes at hver enkelt kommune selv står ansvarlig for å sjekke at alle digitale verktøy og systemer de bruker er innenfor regelverket.

– Hvordan skal en liten kommune med noen få ansatte kunne gjøre en ordentlig personvernvurdering av hvert eneste læremiddel i skolen. Det er ikke realistisk, sier Lona.

– Myndighetene må ta mer ansvar

Da kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) fikk rapporten fra ekspertutvalget denne uka, var hun tydelig på at noe må gjøres fra øverste hold for å hjelpe skoleeierne.

– Vi har ikke klart å tilby lærerne en infrastruktur som gjør at de først og fremst kan gjøre jobben sin. Isteden må de bruke mye tid og krefter på å sjekke ut alt fra personvern til å finne ut hva som er gode og dårlige digitale læringsressurser i et uoversiktlig landskap. Det må vi som myndighet ta mer ansvar for å gjøre, slik at det blir lettere å være den læreren som skal ta de pedagogiske beslutningene i sitt klasserom, sa Brenna.

Petter Andreas Lona i Elevorganisasjonen understreker at dette må ryddes opp i, og han er positiv til et nasjonalt system som i større grad kan kontrollere hvilke digitale læremidler som er greie å bruke. Han mener det nå går i riktig retning, men at det ikke går fort nok.

– Elevene kan ikke fortsette å være prøvekaniner for masse ny teknologi uten at elevenes personvern er sikret på en god måte, sier Lona.

Powered by Labrador CMS