Tallene fra SSB baseres
på at like mange utdanner seg til lærere som i 2021, og at like mange faktisk tar seg en
lærerjobb. Det er også tatt hensyn til hvor mange som vil gå av med pensjon.
I tillegg
har forskerne sett på hvor mange barn og unge som vil trenge lærere på skolen
og i barnehagen i årene fremover. De beregner at det
de kommende årene blir færre grunnskoleelever: fra 640.000 barn mellom 6–15 år
i 2022 til 590.000 i 2040.
Med disse forutsetningene
blir det overskudd av nesten alle typer lærere i 2040.
For grunnskolelærere er overskuddet på rundt 10 000 årsverk.
For
lektorer og fag- og yrkesfaglærere i videregående er overskuddet på rundt 20 000 årsverk.
For
barnehagelærere er overskuddet på rundt 13 000 årsverk.
Mangel på PPU-Y-lærere
Tallene er lovende
for alle lærertyper, unntatt for dem med praktisk-pedagogisk utdanning i
yrkesfag. Der ser det ut til å bli for få studenter i årene fremover og dermed
et underskudd av PPU-Y-lærere.
– Lærertettheten
kommer mest sannsynlig til å øke både i barnehager, grunnskolen og videregående
skole – foruten for lærere med PPU-Y. Dette kan bidra til å redusere dagens
lærermangel betydelig – og gjør det lettere å nå de strategiske målene for
lærertetthet i barnehage og skole, heter det fra SSB.
SSB understreker at dette
overskuddet er beregnet ut fra dagens situasjon i skoler og barnehager, hvor en
andel av lærerstillingene er besatt av lærere uten lærerutdanning, ofte kalt ukvalifiserte
lærere. Forskerne peker derfor på
at overskuddet av lærere i 2040 kan brukes til å bytte ut ukvalifiserte lærere
med lærere som har fullført lærerutdanning.
Men er overskuddet
stort nok til å fylle det hullet?
Ifølge SSB-tallene
er ikke overskuddet tilstrekkelig til å fylle dagens lærermangel i grunnskolen,
som de beregner å være 12 000 årsverk. Men lærermangelen vil kunne
reduseres i stor grad.
I videregående
beregner SSB at overskuddet kan være tilstrekkelig, og at det vil kunne
redusere lærermangelen betydelig.
Usikkert hvor de havner
Så er spørsmålet
hvordan alle lærerne i 2040 vil fordele seg i landet. Det sier fremskrivningen
ikke noe entydig om.
– Det er risiko for
at det fremdeles vil være lærermangel i de kommunene som har stor lærermangel i
dag, også i 2040, sier SSB-forsker Trude Gunnes til NTB.
Det er også usikkert
på hvilke trinn og i hvilke fag lærerne kommer til å undervise.
Annonse
– Ikke et overskudd
Lederen for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Lars Strande Syrrist, sier det er viktig å se disse tallene i sammenheng med
tidligere framskrivninger og dagens studenttall.
– Framskrivningene fra
forrige SSB-rapport anslo et overskudd av lærere i 2040. Årets framskrivning
peker på at det vil bli flere lærere, men ikke et overskudd.
Han peker på at tallene som er lagt til grunn er studenttall
og fullføringstall fra 2021.
– Grunnen til nedgangen i framskrivning fra 2019 til 2021 er
at studenttallet sank på tilnærmet alle lærerutdanningene. Om man ser på
studenttall fra 2023 vil en raskt kunne se at neste framskrivning vil være enda
mindre positiv. I dag er det flust av tomme plasser på lærerutdanningene i hele
landet, og det relativt ferske studiebarometeret viste at grunnskolelærer- og
lektorstudentene er de minst tilfredse med studiet sitt, og har vært blant de
minst tilfredse de siste 10 årene, sier han.
Syrrist sier det blant annet er tilfredshet av undervisning,
praksis og spesielt organiseringen av studiet de skårer lavt på.
– Ser en dette i sammenheng med de rekordlave søker- og
opptakstallene til alle lærerutdanningene høsten 2022, er det ikke vanskelig å
skjønne at SSBs ferske framskrivning ikke er noe å juble over.
Han mener regjeringen må ta grep på dagens situasjon og
satse på lærerutdanningene.
– Det må skje gjennom en gang for alle finansiere
lærerutdanningene tilstrekkelig, for økt kvalitet i utdanningen. Slik vil en
kunne løse dagens utfordringer med høyt frafall i studiet og overgangen til
yrket, samtidig som man vil kunne få mer tilfredse studenter som kan øke
studiets attraktivitet og dermed øke søkertallene, som i dag er
bekymringsverdig lave, sier han.