Derfor inviterte Kunnskapsdepartementet flere organisasjoner i sektoren for å diskutere hva som bør gjøres for å snu trenden. Tilstede på mandagens møte var blant annet Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund, Skolelederforbundet, PBL og KS.
Etter møtet sa minister for forskning og høyere utdanning, Ola Borten Moe (Sp) at han i første omgang vil jobbe for at årets søkere prioriterer opp lærerutdanningene.
– Søkerne kan omprioritere rekkefølgen på søknaden sin frem
til 1. juli og universitetene og høyskolene kan også ta inn søkere i lokale
opptak. Først i juli får vi vite hvor mange søkere som er kvalifisert Det er
mulig å bli tatt opp på de neste opptakene, sier Borten Moe.
– Har du planer om å gjøre noe for å høyne statusen på
læreryrke?
– Statusen til læreryrket blant unge har steget jevnt. Det er fortsatt
mange søkere, men nå er vi på det laveste nivået vi har sett på lenge.
– Hvor har du det fra at statusen har steget?
– Det har jeg fra de unge. Det er 8600 som har søkt seg til
lærerutdanningene, det er vel ikke mange andre utdanninger som har så mange
søkere?
– Men det er jo en nedgang på 20 prosent i antall søkere. Viser
ikke det at de unge ikke vil bli lærere?
– Jeg er svært bekymra for de lave søkertallene, derfor var
det viktig for meg med møtet vi har hatt i dag. Det er en trend i tiden at de unge ikke
søker seg til slike velferdsyrker når det er høykonjunktur.
– Skal dere gjøre noe med utdanningene?
– Nå jobber vi langs flere spor. Vi løser opp i den statlige
styringen og har sendt på høring et forslag om å løse opp i rammeplanene for
lærerutdanningene, sier Ola Borten Moe.
Misfornøyde studenter
Siden 2019 har det vært fire strake år med nedgang i
søkingen til lærerutdanningene. Totalt er det 21,9 prosent færre
førstevalgssøkere til disse utdanningene i år sammenlignet med i 2022.
Leder av Pedagogstudentene Lars Syrrist mener at fornøyde
studenter er viktig for rekrutteringen inn til studiet.
– Vi ser at lærerstudentene er de som er minst fornøyde. De
ønsker seg mer og bedre praksis. Gode lærerutdanningene vil tiltrekke seg
flere studenter. Utdanning skal lønne seg og det er viktig at studentene føler
det, sier Syrrist.
Kunnskapsminister Tonje Brenna var også med på møtet mandag.
– Dette har vært en god start og vi har fått inn ulike
forslag som vi skal utvikle videre, sier Brenna.
Hun trakk frem at det var viktig å styrke laget rundt elevene
og sikre en bedre praksis under studiene.
– Vi må se på hvor de skal ha praksis, når i studieløpet og
lengden på praksisperiodene. Det kan hende vi må gjøre noen tøffe prioriteringer
for å få flere til å søke seg til læreryrke og bli der, sier kunnskapsminister
Brenna.
Annonse
Viktige i barns liv
Administrerende direktør i PBL Jørn- Tommy Schjelderup ønsker
seg bedre rammebetingelser slik at de kan tilby bedre lønn og pensjon.
– De viktigste influenserne i barns liv er de som jobber i
barnehage. Årene i barnehage er så viktige for barn. Vi må gå ut og fortelle de
som går på ungdomstrinnet hvilke muligheter som finnes hvis en velger å utdanne
seg til barnehagelærer, sier Schjelderup.
– Vi ser også at det er flere som ønsker å utdanne seg på
siden av å jobbe, den muligheten bør styrkes, mener han.