Jon Oddvar Holthe, første nestleder i Skolenes landsforbund.
Foto: Skolenes landsforbund
Oppskriften på å få flere lærere
Jon Oddvar Holthe i Skolenes landsforbund presenterer fire forslag som han mener vil kunne bidra til å gjøre lærerstudiet mer attraktivt.
I en kommentar til de lave søkertallene til
lærerutdanningene i år, skriver Jon Oddvar Holthe, første nestleder i Skolenes
landsforbund, at vi går mot en stor lærermangel dersom ingenting gjøres.
Han skisserer fire forslag til hvordan situasjonen kan løses:
1. Gjeninnføring av allmennlærerutdanningen
Det er ikke et behov for at alle lærere skal ha master og
forskningskompetanse, skriver Holthe. I Norge har vi mange små og mellomstore
skoler. Lærere med masterutdanning og undervisningskompetanse i få skolefag,
vil få store problemer med å få full stilling. Ved mange skoler er det rett og
slett ikke nok timer i de enkelte fag til at masterutdannede kan fylle
stillingen. Obligatorisk masterutdanning vil føre til at stadig flere lærere
blir deltidsarbeidende.
2. Fjerne særskilte karakterkrav til lærerutdanningen
Opptaksutvalget har foreslått å fjerne muligheten til å
sette karakterkrav for å komme inn på en utdanning. Har man studiekompetanse,
så skal man være kvalifisert til ledig studieplass, foreslår utvalget. Skolenes
landsforbund er helt enig i dette. Det er hva du tilegner deg gjennom
lærerutdanningen som må være avgjørende, ikke karakterene fra videregående,
skriver Holthe.
3. Åpne PPU for kandidater med bachelorgrad
Holthe foreslår at man lemper på kravet om master for å ta
praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Ved å åpne PPU også for de med
bachelorgrad, vil andelen kvalifiserte lærere kunne øke.
4. Desentralisert utdanning for å «kvalifisere de ukvalifiserte»
Mange som går under kategorien «undervisningsstilling uten
godkjent utdanning» kan ha en god utdanning, men mangler kanskje et fag eller noen studiepoeng til å bli godkjent. Dagens ordninger med
desentralisert utdanning må utvides og styrkes, skriver Holthe. Det må legges til rette for at
utdanningen kan tas mens man er i jobb.
Avslutningsvis nevner Holthe at tiltak som bedre lønns- og
arbeidsvilkår og en mer praksisnær lærerutdanning vil kunne virke
rekrutterende.
Les også: Lave søkertall – Handal peker på KS: – Hvor er ambisjonene deres for skoler og barnehager?