Amalie (26) jobber seks timer om dagen – med full lønn
Gir kortere arbeidsdager sunnere og mer uthvilte ansatte? Det skal forskerne finne ut nå som to barnehager i Oslo og Stavanger tester ut sekstimersdagen i to år.
Det er fortsatt sommer og rolig på Lillo gård barnehage i
Oslo. Barna spiser brødskiver med kaviar og leverpostei, og oppkuttede
grønnsaker. Men så begynner to av dem å krangle om den enes matboks. Pedagogisk
leder Amalie Jørpeland (26) må megle.
– Kan han få holde den en liten stund? prøver hun.
Heldigvis blir gråt erstattet av latter når et annet barn presser ansiktet mot en glassvegg. En vanlig situasjon i en barnehage. Men en lang arbeidsdag kan være både fysisk og emosjonelt krevende.
– Tidligere merket jeg at jeg hadde brukt opp alt jeg hadde av energi da jeg kom hjem fra jobb. For det er tøft å jobbe i barnehage, sier Jørpeland.
Får tid til trening og kor
Da fire nye stillinger ble utlyst i våres, søkte over hundre personer. Hun var en av de heldige. Her skal nemlig de ansatte jobbe sekstimers arbeidsdager de neste to årene. Prøveprosjektet er initiert og finansiert av det rødgrønne byrådet i Oslo. Mer fritid gir plass til nye hobbyer.
– Jeg har begynt å trene, og snart skal jeg begynne å synge i kor. Livet er faktisk mer enn jobb, erklærer hun entusiastisk.
Prosjektleder i Sagene bydel, Marte Emilie Eide, tror prosjektet vil gi gode resultater.
– Har de ansatte det bra både på jobben og på fritiden, så får de et overskudd som gir bedre pedagogisk kvalitet. Vi tror at uthvilte voksne har gode interaksjoner med barna, sier hun.
Hevder sekstimersdag blir for dyrt
Finansbyråd i Oslo, Einar Wilhelmsen (MDG), sa til NRK i september at de ønsker å se om redusert arbeidstid kan få folk til å jobbe lenger.
– Dette er et godt verktøy for å se om vi kan få folk til å jobbe litt lenger og gå av med pensjon litt seinere, rett og slett stå litt lenger i arbeidslivet,
Prosjektet blir omtalt som et første skritt mot en generell arbeidstidsreduksjon i samfunnet.
Mehmet Kaan Inan (H), medlem av kultur- og utdanningsutvalget i Oslo bystyre, betegner forsøket med sekstimersdagen som valgflesk. I en epost til Utdanningsnytt konkluderer han med at kommunen ikke har råd til å gi samme arbeidstid til alle ansatte.
– Sekstimersdag er som å gi de ansatte en lønnsøkning på 25 prosent, og det er fryktelig dyrt. Jeg forstår at mange barnehageansatte opplever jobben som fysisk krevende, men å redusere lengden på arbeidsdagen er ingen holdbar løsning.
Inan skriver at sekstimersdagen er prøvd ut flere ganger før, uten at det har blitt varige løsninger.
Håper på helsegevinst
Valget falt i fjor høst på bydel Sagene, som allerede har den langvarige satsingen Den utviklingsstøttende barnehagen. Det handler om gode interaksjoner og kvalitet i det pedagogiske arbeidet. Marte Emilie Eide mener sekstimersdagen passer godt inn i dette.
– Nasjonalt er det høyt sykefravær i barnehagesektoren. Mange ansatte sliter mye med skjelett- og muskelplager senere i livet. Håpet er at sekstimersdagen lønner seg over tid. Også for barna, ved at man forebygger utfordringer senere, sier hun.
Tasta-barnehagene, avdeling Gullfaks i Stavanger starter samtidig opp et toårig prøveprosjekt med seks timers arbeidstid. Forskerne skal følge ansatte i disse to barnehagene gjennom to år.
De håper blant annet å finne ut om de ansatte får bedre søvn, opplever mindre stress og får mer tid til sosialt liv. De skal videre se om dette gir høyere motivasjon, mer samhold og større ansvarsfølelse på jobb.
Det er enda ikke avgjort hvilket forskningsinstitutt som får oppdraget.
Også i Bergen snuser kommunen på sekstimersdagen. Senere i august startes et forprosjekt opp i fire barnehager, hvor i første omgang assistenter og fagarbeidere får redusert arbeidstid. Basert på erfaringene fra dette, skal det vurderes om det settes i gang et fullskala pilotprosjekt, opplyser etat for barnehage i Bergen kommune.
Må ha fire flere ansatte
Barnehagestyrer ved Lillo gård barnehage, Ada Tveter Lysvik, har troa på prosjektet.
– Vi håper å oppleve mer fysisk og psykisk tilstedeværelse når de ansatte er på jobb, sier hun.
Prosjektet har ført med seg midler til å ansette fire personer i faste og hele stillinger, en i hver avdeling. Dermed økes grunnbemanningen fra 15 til 19 personer. De ansatte får lunsjpause som før, og plantiden for pedagogiske ledere er fortsatt fire timer i uka, opplyser hun.
– Vi må vi se hvordan vi skal legge opp vaktplanen slik at vi kan tilpasse oss behovet til barna, sier hun.
De ansatte er involvert i prosessen, blant annet gjennom en prosjektgruppe. Hun mener pandemien har gjort barnehagen mer endringsvillig, noe de tar med seg inn i dette forsøket.
– Det er kjempepositivt at de ansatte får være med å påvirke og medvirke. Alt trenger ikke bli gjort på samme måte som før, sier hun.
Utvikler kompetansen
I oppstarten av det toårige prosjektet har de ansatte mange tanker om hvordan den reduserte arbeidstiden skal utnyttes best mulig, både på jobb og i fritiden.
– Jeg elsker jobben min og har lyst til å gjøre det aller beste jeg kan. Men det er jo fysisk krevende jobb, jeg sitter ikke mye stille. Så det blir spennende å se om jeg merker noen forskjell, sier pedagogisk leder Frida Løw (30).
Hun og en kollega bruker det første året i prosjektperioden på å ta veiledningskurs, slik at barnehagen kan ta inn praksisstudenter.
– Nå får jeg tid til å ta videreutdanning og forhåpentligvis større overskudd til å lese og ta testene, sier hun.
En tredje ansatt planlegger å ta fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget.
– Får hakeslepp
I sommer begynte barnehagen med yogakurs for barna. Det har inspirert Løw.
– Jeg går forbi et yoga-studio hver dag på vei til jobb, og nå skal jeg begynne der. Jeg vet jo at det er veldig bra trening. Og jeg kan bidra i barnehagen, sier hun.
De ansatte får en arbeidsdag på seks timer, mot tidligere syv og en halv time. Venner blir misunnelige når hun forteller om de nye arbeidsforholdene.
– De får hakeslepp. De forstår rett og slett ikke at jeg skal jobbe 80 prosent og få samme lønn som før, sier hun.