Sametinget i Karasjok.
Ill.foto: Terje Bendiksby / NTB
Samisk språkuke: Hvordan ser det politiske landskapet ut?
Debatt: Det er stor variasjon i hvordan urfolksperspektivet og nasjonale minoriteter ivaretas i partienes politiske programmer.
Denne uken, uke
43, er det samisk språkuke, som er en satsning fra Sametinget. Den handler om å
vise frem og løfte opp de samiske språkene, et viktig tiltak for å løfte samisk
språk og kultur. I den forbindelse har vi noen tanker og ambisjoner rundt
Norges ansvar for urfolk og nasjonale minoriteter: «Vi har en drøm, om at vi en
dag vil være en nasjon hvor det er prestisje blant de politiske partiene å være
gode på bøtende tiltak for fornorskningsprosessen som har foregått i Norge.» (Inspirert
av Martin Luther King jr). Fornorskningsprosessen førte blant annet med seg at
barn ble tatt fra sine foreldre, sterilisering, rasisme og diskriminering, tap
av språk og kultur.
I juni 2023
avga Sannhets- og forsoningskommisjonen rapporten «Sannhet og forsoning –
grunnlaget for et oppgjør med fornorskningspolitikk og urett mot samer,
kvener/norskfinner og skogfinner» til Stortingets presidentskap. Kommisjonen
fant at fornorskingspolitikken fikk alvorlige konsekvenser for samer, kvener og
skogfinner.
Nedvurderingen
av samisk, kvensk og skogfinsk språk og kultur førte til språk- og kulturtap og
også kunnskapsløshet om gruppene i befolkningen. Rapporten konkluderte med en
rekke tiltak, blant annet kunnskapsheving, styrking av samiske språk og kvensk,
samt språkkompetanse, styrkning av kultur og kulturkompetanse. Videre
stadfester rapporten at offentlige institusjoner i alle samfunnssektorer på
alle forvaltningsnivåer bør bidra til forsoning i lys av rapporten. Dette burde
være viktig for hele det norske samfunnet å ta tak i og bidra til.
Vi tenkte
derfor i lys av at det er samisk språkuke å se på hva de politiske partiene går
til valg på. Siden vi er opptatt av oppvekst og utdanning, og at
kunnskapsheving fremstilles som særs viktig, var vi spesielt nysgjerrige på
hvordan disse temaene knyttes til barnehage, skole og høyere utdanning. Så da
begynte vi å lete etter hvordan perspektivene til urfolk og nasjonale
minoriteter ivaretas i de ulike politiske partiene i relasjon til barnehage,
skole og høyere utdanning?
Først og fremst
merker vi oss at FrP og Venstre ikke har inkludert disse perspektivene i sine
programmer.
- Senterpartiet
og Høyre fremhever at skal kunne ta vare på og utvikle sine språk, sin kultur
og sitt nærings- og samfunnsliv. Videre beskrives det hvordan dette skal
gjøres, for eksempel ved kunnskapsheving om alle gruppene.
- Arbeiderpartiet
vektlegger det samme, men bruker også litt plass på å snakke om rasisme i
forhold til disse gruppene og at dette må jobbes for å reduseres.
- MDG vektlegger
også arbeid mot rasisme. I tillegg styrking av Sametingets juridiske posisjon
med forslagsrett til Stortinget, sette i gang en uavhengig granskning av
Fosen-saken og ivareta og øke rettigheter til urfolk og nasjonale minoriteter.
- SV vektlegger
også økte rettigheter for og kunnskapsheving om urfolk og nasjonale
minoriteter, men fremhever i tillegg at fornorskningspolitikken var
altomfattende og langvarig og derfor må også politikken for å reparere skadene
etter fornorskningen være langvarig og altomfattende.
- Rødt er i tråd
med dette, men utvider med konkrete tiltak skal styrke samiske rettigheter til
ivaretakelse og rettigheter til naturresurser, skole og helsetilbud tilpasset
samisk språk og helsetilbud. Videre løfter Rødt et viktig perspektiv, mener vi,
at det må sikres tilstrekkelig statlig finansiering til revitalisering av
kvensk språk og kultur, til kvensk utdanning og opplæring, og kvensk
mediemangfold.
Det vi ser, er
at det varierer hvor mye urfolks perspektiver og nasjonale minoriteter ivaretas
i de politiske programmene, en kunnskapsheving nevnes av de fleste partiene.
Det er i
barnehage og skole at barn og elever får kunnskap om urfolk og nasjonale
minoriteter. Det vil si at lærere (inkludert barnehagelærere) må ha kunnskap,
det igjen gjør at lærerutdanningene må undervise om temaene. Noe som igjen
fører til at det som jobber i høyere utdanning må ha kunnskap. Dette gjelder
også andre deler av høyre utdanning som helse og medisin. Med andre ord, her må
hele det offentlige Norge stilles krav til og følges opp, de må forpliktes til
å ta del i forsoningsprosessen og tiltak som bøter på fornorskningsprosessen.
Det vil si at noen må stille krav til at dette gjøres.
Det er
majoritetssamfunnet som skal bære byrden av forsoning og tiltak. For at vi skal
komme videre i denne prosessen må også tiltakene følges opp med finansiering.
Vi håper derfor at alle politikere benytter anledningen som samisk språkuke gir
til å lære mer om samisk språk og kultur og til å se på hvordan vi i felleskap
kan løfte urfolksperspektiver på sine politiske agendaer (med overføringsverdi
til nasjonale minoriteter) og hvordan tiltakene skal prioriteres fremover.