Kjelle videregående skole har en velutstyrt gjenvinningsstasjon. Her står fra venstre elevene Marit Lindgren-Andersen og Mathias Husvik-Lie, fagarbeider Kenneth Bergersen og Sten-Aage Aaserud, som er fagopplæringsansvarlig
På denne skolen drifter de sin egen miljøstasjon
Gjenvinning er blitt utdanning på Kjelle i Akershus. Alt som er av avfall blir tatt hånd om av elevene som tar gjenvinningsfaget.
KariKløvstadtekst og bilder
PublisertSist oppdatert
Annonse
Kjelle videregående skole holder til på en stor gård i
utkanten av Bjørkelangen i Aurskog-Høland kommune. Her er det 220 elevplasser
fordelt på naturbruk, bygg- og anleggsteknikk og åtte klasser med fleksible
yrkesopplæring.
Annonse
Mange av elevene bor på internat, og det er stor aktivitet på
alle kanter. Dette fører også til at det blir mye avfall av forskjellig slag
som skal håndteres. I samfunnet ellers stilles det også strengere krav, og det
er behov for ansatte med god kunnskap om gjenvinning.
Miljøfyrtårn
Skolen har bygget opp en egen
gjenvinningsstasjon inne på skoleområdet, og elevene har i oppgave å samle inn,
sortere og behandle alt av avfall.
Det er blant annet investert i to moderne
komprimatorer. Den ene klemmer papp og papir sammen, mens den andre tar seg av
restavfallet. I tillegg er det boder og beholdere for treverk, stål,
landbruksplast, glass, elektriske artikler, farlig avfall og annet som blir
sortert.
Beholderne tømmes i samarbeid ved Ragn-Sells, og avfallet sendes til
gjenvinning.
– Vi er også opptatt av at alle avdelinger skal bli flinkere
til å gjenbruke, og vi er nå blitt sertifisert som Miljøfyrtårn, så dette
forplikter, sier Sten-Aage Aaserud som er fagopplæringsansvarlig.
Elevene starter på fleksibel yrkesutdanning innen teknologi
og industrifag (TIF), utdanningsgruppe bilpleie og gjenvinning. De har her en
trinnbasert opplæring hvor de etter hvert spisser utdanningen mot bilpleiefaget
eller gjenvinningsfaget.
Materialer til grunnskolen
På bygg og anleggsteknikk har de
ofte større prosjekt som gjør at det blir noe kapp og rester til overs. Deler
av dette gis til de forskjellige grunnskolene i Aurskog-Høland.
– De har ofte dårlig med materialer og heller ikke økonomi
til å kjøpe inn så mye. Det de får av oss kan gå til fuglekasser eller annet
som ikke er så stort, sier Sten-Aage Aaserud, som er glad for at overskuddet
kan komme til nytte.
Ved innkjøringen til gjenvinningsstasjonen er det et eget
registreringskontor, og logistikk er også en del av faget.
Annonse
Bevisste elever
Mathias Husvik-Lie har vært opptatt av
avfall så lenge han kan huske.
– Fra jeg var helt liten var jeg med og hjelp bestefar i
butikken, og da jeg var tre år forklarte han meg hvorfor jeg ikke måtte knuse
lysstoffrør, for da kom det ut farlig gass. En annen fordel ved denne
utdanningen er at vi også lærer å kjøre truck, sier Mathias Husvik-Lie, som
trives godt.
I samme klassen går Marit Lindgren-Andersen. Hun synes det
er veldig interessant å lære om gjenvinning og tar også kunnskapen med seg hjem
og har nytte av den der.
Skolehverdagen består ikke bare av praktisk arbeid.
– Flere fag er involvert. Vi må skrive en rapport hver måned
for å dokumentere hvor gode vi er på gjenvinning. Da må vi også regne ut hvor
mange prosenter for eksempel papp og papir eller plast utgjør av den totale
avfallsmengden. Så her har vi matte også, forklarer Marit og Mathias. Når
rapporten er ferdig går elever og ansatte gjennom den for å se om det er
muligheter for forbedringer.
– Når vi kan samle inn og behandle avfallet på eget område,
blir det også behov for mye mindre transport, tilføyer fagarbeider Kenneth
Bergersen.
Alle bildene til denne artikkelen er tatt i forbindelse med omvisning. Når elevene
jobber på gjenvinningsanlegget, har de forskriftsmessige arbeidsklær på.