Ill.foto: Siv Dolmen
Hvem skal bestemme innholdet i skolen?
Debatt: Alle barn er ulike, og derfor må også grunnskolen tilby ulikt pensum til ulike elever.
Hvert år ser vi mange med atferdsproblemer, lav
motivasjon, høyt fravær, lite læring og tiltakende skolevegring i skolen. Skal
da skolen endre kurs, eller skal vi fortsette som før? Kan en differensiering av
innholdet i skolen være en løsning? Og hvem skal bestemme dette? Er løsningen
digitalisering og økt bruk av ulike apper på en iPad?
Vi som jobber i skolen, vet at foreldre og hjemmesituasjon
har svært mye å si for hvordan barna gjør det i skolen. Akademiske foreldre får
gjerne akademiske barn. Statsråd Gudmund Hernes ønsket i 1994 å forene de yrkesfaglige
linjene og gjøre det lettere å søke opptak i høyere utdanning. Slik skulle
klassereiser – slik han selv hadde gjort – bli enklere for alle. Resultatet ble
mer teori i yrkesfaglig videregående, men også i de tidligere praktiske fagene
i grunnskolen.
Mange barn har imidlertid ikke ro og konsentrasjon til å
sitte på skolen og forberede en akademisk karriere. Kanskje er de ikke vant til
dette hjemmefra heller. Mye av læringen skjer i hjemmet. Alternativet er en
skole mer i tråd med forholdene hjemme, men da må barna velge en yrkesfaglig
retning tidlig. Jeg er tilhenger av det. Noen mener det lukker mange dører for
barna. Min mening er at mye allerede er forutbestemt for barna før de begynner
i første klasse.
Realiteten er at mange familier og foreldre er ikke i
stand til å følge opp barna sine slik skolen i dag er lagt opp. Jeg er redd for
at vi skaper større tapere i en skole som føles meningsløs for barna. Økende
innføring av iPad og PC i skolen gjør dette bare verre. Særlig digitaliseringen
av skolen utgjør enda større krav til de som sliter faglig i skolen. På
skjermen er det mye rotete tekst, og mange blir ved innlevering av oppgaver
avhengig av foreldrenes bakgrunn. Dette er bare to farer ved å tro at økt
digitalisering løser differensieringsproblmet i skolen. Til syvende og sist må
vi velge mellom to ting:
1. Skal foreldrenes bakgrunn i større grad få bestemme
barns videre muligheter for utdanning og jobb?
eller
2. Skal skolen gi alle barn «like» muligheter til å gjøre
akademisk og jobbmessig karriere?
Mange foreldre er ikke ressurssterke nok til å følge opp
barna til å forberede dem på høyere utdanning og dermed gjennomføre en
klassereise. Men må dette være målet for arbeiderklassen? Hvorfor ikke heller
øke statuen til praktisk arbeid? Skal vi slite barn gjennom en så teoretisk
tung grunnskole, at både foreldre og barn havner i hjelpeinstanser som PPT,
BUP, Barnevernet og Nav? Er det ikke på tide å stoppe opp og tenke at
klassereise handler om annet enn utdanning? Det handler om økonomi og statusen
til de familiene som ikke har anlegg eller interesse for akademia og høykultur.
Skolen bør snarest tilpasses barna og deres interesser og
evner. Selvsagt finnes det barn fra arbeiderklassen med akademiske evner. Disse
må læreren veilede i rett retning. Men alle barn er ulike. Derfor må også
grunnskolen tilby ulikt pensum til ulike elever. Det haster!