Foto: Mathilde Lisa Brurok-Söderström
Jon (38) kjenner litt på nervene før sin første muntlige eksamen
Etter flere år med avlyste eksamener skal lærer Jon (38) og elevenes hans til pers for første gang.
Læreren ved Bjørnsletta ungdomsskole i Oslo har jo hatt eksamen før selvsagt, den gangen han selv gikk på skolen. Men som lærer er dette første gang.
– Jeg håper vi har laget gode oppgaver. Og så håper jeg at jeg klarer å stille gode spørsmål. Jeg vet at de fleste av elevene mine kan snakke fag i en halvtime. Men jeg håper de ikke blir for stressa, sier Jon Robin Hella.
I 2019 gikk han for første gang inn i et klasserom som lærer, vel uvitende om hva som ventet et drøyt halvår etter. Da koronapandemien rammet landet og Norge stengte ned i mars, måtte Jon - som alle andre lærere, finne opp fjernundervisningskruttet. Da ble det både norsk og samfunnskunnskapstimer over skjerm.
– Det gikk veldig greit. Men da periodene med rødt smittevernnivå trakk ut merket jeg at elevene sleit litt med motivasjonen. Jeg skal innrømme at det ble litt kjedelig for meg også etter hvert, sier Jon.
For å være i klasserommet med elevene, det er det beste med lærerjobben, mener 38-åringen. Og nå, om lag et år etter at Norge ble friskmeldt, kan han knapt huske livet på hjemmekontor.
– Selv om det ikke er så lenge siden, har jeg nesten glemt det, innrømmer han.
Vanskelig å lage oppgaver
I pandemiårene var det også eksamens-unntak. Både i grunnskolen og videregående skole ble eksamen avlyst. For Jon og elevene hans betyr det at dette er det første året de får smake på nervene. I mai hadde noen av elevene hans skriftlig eksamen i norsk hovedmål eller sidemål. Nå er det muntlig eksamen som venter.
– Jeg følte at både jeg og elevene var godt forberedt på hva slags prøve de fikk på skriftlig eksamen. Vi hadde tatt Osloprøven i hovedmål tidligere i år og kjente formatet. Men muntlig eksamen har ingen av oss hatt før, og i år kommer den i oppdatert versjon etter de nye læreplanene, sier han.
– Tanken er vel at oppgavene skal være ganske brede og overordna, men det å lage oppgaver som er åpne nok, men samtidig ikke for vage, det er vanskelig.
Ekstern vurdering
Han er også spent på å se eksamenskarakterene opp mot standpunktkarakterene han selv setter.
– Jeg vet at direktoratet understreker at det er to vurderingsformer, men det blir likevel interessant å se hvordan mine vurderinger er opp mot eksamen.
– Det foregår mange vurderingsdiskusjoner i Norge. Hva tenker
du, bør vi beholde eksamen?
– Jeg tenker at eksamen er en nyttig erfaring for elevene. Jeg har forståelse for argumentet om at det er synd at så mye skal være avhengig av hvordan man presterer akkurat den dagen, men samtidig mener jeg det er nyttig at vi har en felles vurdering av alle elever.