Ill: Åshild Irgens
Slik håndterer du klager fra fire ulike foreldretyper
Foreldre kommer i mange forskjellige varianter, det gjør også måten de klager til skolen på. Her får du noen tips til hvordan de fire ulike typene kan håndteres.
Noen foreldre er saklige mens andre er fulle av følelser.
Forfatteren av den aktuelle danske boken «Markante borgere» forklarer Hans
Mogensens hvordan man håndterer fire forskjellige typer klager fra foreldre.
– Foreldre er forskjellige, og deres misnøye uttrykkes på
mange forskjellige måter, er budskapet fra den erfarne
kommunikasjonskonsulenten Hans Mogensen ifølge folkeskolen.dk.
I et intervju med Utdanningsnytt fredag sa Randi M. Sølvik ved Læringsmiljøsenteret, at noen ganger
blir samarbeidet med foreldre utfordrende og energikrevende. – De som står i det, opplever det nok som veldig ubehagelig
og overveldende.
I boken fra Mogens får leseren verktøy for å møte
forskjellige typer misfornøyde og klagefulle foreldre på. Han sier de får en «konstruktiv
og løsningsorientert måte» å gjøre det på.
Foreldre kan grovt sett deles inn etter to parametere. Det
første er hvor sterke følelser foreldrene bringer inn i en uenighet med skolen,
og det andre er hvor saklig de argumenterer.
Ut fra disse kriteriene kan personer deles inn i fire
kategorier og han mener de bør håndteres forskjellig.
Advokatene
Er saklige og faktiske uten store følelser. De fører saken
sin som om det var i en rettssal. De kan møtes med vennlighet, saklige svar,
argumenter og fakta.
De bekymrede
Er saklige og faktiske og viser følelser. De kan møtes med
empati, forståelse og respekt for følelsene, samt med saklige svar, argumenter
og fakta. Hvis vi deler de underliggende verdiene, fokuser på målet i stedet
for uenigheten om midlene for å nå målet.
Debattørene
Velger å bruke fakta subjektivt, ensidig og av og til
usaklig. De ønsker gjerne debatt og medieomtale for å nå målene sine. De har en
legitim rett til å ha sine meninger og kan møtes med ros for sitt engasjement
og gode forslag. Unngå en konflikteskalering i debatten, men rett opp faktiske
feil og misforståelser. Vei deres ønsker opp mot andre meninger, argumenter og
hensyn.
De hellige krigerne
Har en sterk følelse av å ha blitt krenket eller urettferdig
behandlet. De har ofte et sterkt ønske om å få rettferdighet, oppreisning eller
at noen skal holdes ansvarlige eller sparkes. Forventningene og kravene deres
er ofte basert på et premiss som skolen, skoleforvaltningen, myndighetene og
politikerne har vanskelig for å gjenkjenne eller anerkjenne. De søker ofte
innsyn og fokuserer på selv de minste feilene lærere gjør. De kan møtes med
stor åpenhet og gjennomsiktighet for å forhindre konspirasjonsteorier. Og svar
kort og faktisk, slik at det ikke gir grunnlag for ti nye spørsmål.