Foto: Paal Svendsen
Gratis kjernetid i barnehagen: Ingen påvist effekt på avgangskarakterer fra grunnskolen
Gratis kjernetid gir positive effekter frem til 8. trinn, men forskere finner ingen effekt på avgangskarakterene på 10. trinn.
I 2006 ble det i Stovner bydel i Oslo
igangsatt forsøk med gratis kjernetid i barnehage for fire- og femåringer, og
året etter ble tilbudet utvidet til ytterligere fire bydeler. Tiltaket var ment å øke deltakelsen i barnehage
og blant annet bidra til at barn med innvandrerbakgrunn fikk bedre
norskkunnskaper.
Statistisk sentralbyrå har på vegne av
Utdanningsdirektoratet undersøkt hvordan det går med barna i disse bydelene
sammenlignet med barn i bydeler uten dette tilbudet, og lanserte 12. desember den
fjerde og siste delrapporten i en longitudinell studie, der de undersøker
sammenhenger hvordan tilbudet påvirker avgangskarakterene på 10. trinn.
I de tre tidligere delrapportene (fra 2016,
2018 og 2021) har man studert hvilke effekter man fant på henholdsvis 3., 5. og
8. trinn, og samtlige rapporter viste en positiv effektiv av tilbudet på
lesemestring. Minoritetsspråklige barn som har benyttet seg av gratis kjernetid,
gjorde det bedre i kartleggingsprøver på 1. til 3. trinn, og de gjorde også
bedre i nasjonale prøver på 5. og 8. trinn enn barn som ikke har brukt
tilbudet. Effektene var størst for barn fra lavinntektsfamilier.
Ingen effekt på avgangskarakterene
I den siste delrapporten fremgår det imidlertid
at man ikke finner igjen noe av denne positive effekten i avgangskarakterene
etter 10. trinn. Dette er det første utfallet som kan få konsekvenser for
barna, da grunnskolepoengene brukes til å søke seg til videregående utdanning.
Forfatteren av delrapporten, Nina Drange, skriver at det kan være flere
grunner til at man ikke finner noen positiv effekt i
avgangskarakterene på 10. trinn. Hun nevner blant annet:
- Det er et mulig stort trykk på å
utjevne forskjeller mellom elever de siste årene i grunnskolen.
- Den tidligere påviste effekten på
lesemestring kan ikke leses direkte ut av avgangskarakterene, noe som gjør det
vanskeligere å gjøre sammenlignbare analyser.
Det er heller ikke uvanlig at effektene av ulike intervensjoner i
barndommen blir svakere over tid, for å så dukke opp på et senere tidspunkt,
skriver Drange.
Overrasket kunnskapsminister
I en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet uttaler kunnskapsminister
Kari Nessa Nordtun seg om funnene i rapporten: – Det er litt overraskende at barna
som har benyttet seg av tilbudet om gratis kjernetid, ikke gjør det bedre på
10. trinn. I sum er det tydelig at barnehage er bra for ungenes utvikling, det
er bra for integrering, og det er viktig at vi fortsetter arbeidet med å få
flere unger inn i barnehagefelleskapet.