I PIRLS svarer også lærerne på hvordan de trives. I Sverige og
Danmark er det henholdsvis 6 og 5 prosent som ikke trives. I Finland er det 14
prosent og i Norge er det 12 prosent av lærerne som sier at de mistrives.
– I Danmark ser man en signifikant sammenheng mellom
elevenes leseresultater og utilfredsheten hos lærerne, sier PIRLS-forskeren Simon Skov Fougt til Utdanningsnytt.
Han viser til hva de har sett i Danmark. Der så man at lesescoren gikk ned fra 2016 til 2021. I samme periode oppga stadig flere danske lærere at de var utilfredse.
– Det at norske lærere er så lite tilfreds
kan derfor være en forklaring på hvorfor norske elever gjør det dårligere i lesing, sier Skov Fougt.
I PIRLS svarer lærerne som deltar på spørsmål om
tilfredshet, hvor meningsfullt de synes jobben er, entusiasme, inspirasjon,
stolthet og hvor verdsatt de er. Hver femte norske lærer som var med i undersøkelsen var ikke lærerutdannet.
– Vi må gjøre noe med de dårlige resultatene i lesing blant
tiåringer. Det er et kjempeproblem, sier Fougt.
Alle de nordiske landene som deltok i PIRLS-undersøkelsen
gikk tilbake. Norge sank mest og gikk tilbake 20 poeng fra forrige undersøkelse
i 2016. Finland gikk tilbake 17 poeng, Sverige 12 poeng og Danmark 8
poeng.
– En av grunnen til at lesningen går tilbake her i Danmark
mener vi er at barn er mer på sosiale medier og at de leser sjeldnere på
fritiden. Foreldrene tar heller ikke like mye ansvar som de tidligere gjorde,
sier Fougt.
Han mener at samfunnet i større grad må ta ansvar for å
sikre at de svakeste leserene lærer seg å lese. I Norge og Danmark er 19
prosent av 10 åringene på kritisk lavt nivå i lesing viser PIRLS.
– Det er et demokratisk problem at så mange barn leser så
dårlig. Det vil da være lettere å manipulere og lure dem. For eksempel er det
en side på internett om abort, som blir drevet av en kristen organisasjon. Er
du en dårlig leser, vil du kanskje tro at dette var en side drevet av
myndigheten, forklarer Fougt.
PIRLS måler mestringsnivået og deler det i fem. Ved forrige
måling var 10 prosent av de norske elevene på de to lavest nivåene og da kun én
prosent på det aller lavest nivået. Ved siste måling var fire prosent på det aller laveste
nivået og 15 på det nest laveste nivået.
I rapporten om de norske PIRLS
resultatene skriver de: «Dette er en bekymringsverdig utvikling. Disse elevene vil
ha problemer med å lese en aldersadekvat tekst fra begynnelse til slutt og
forstå innholdet.»
Mer skjerm
Elever i de nordiske landene har i stor grad tilgang til
skjermer, sånn som mobiler og iPader. Om den utstrakte bruken av skjermer i
skolen har noe å si på leseferdighetene er man ikke sikker på.
– En vet at det er vanskeligere å lese på skjerm enn på
papir. Vi har hatt datamaskiner i skolene i Danmark i mange år og det skal vi
fortsatt ha, men vi må gjøre det hyggeligere å lese på papir. Ja det er fint å
bli lest for, men en må legge opp til at man leser sammen i større grad, sier
forskeren.
Han mener at det bør bli en selvfølge at det legges inn
lesestunder på SFO spesielt for de svakeste leserne, det kan ikke bare være
foreldre og lærere alene som skal sørge for at barn skal bli glad i å lese.
– Det er grupper av barn som ikke blir lest til eller med.
Da må en gå inn for at det er hyggelig eller koselig som dere nordmenn sier.
For eksempel at barn og de ansatte på SFO setter seg ned med popcorn og leser
hver sin bok sammen, sier forskeren som selv pleier å lese sammen med sin datter
hver kveld før de legger seg.
– Min hustru gjør det også. For oss er det lett og en
selvfølge, det er i de hjem der er et lavt sosioøkonomisk sjikt at det er
størst problemer. Fem prosent av barn kommer i denne gruppen i Danmark, der må
samfunnet hjelpe til å sikre at disse barna lærer seg å lese.
Annonse
– Ikke skyld på korona
I perioden PIRLS ble gjennomført var det korona.
– Korona kan ha hatt betydning, men hvordan kan man da
forklare det svenske fallet, der var det få restriksjoner sammenlignet med
Danmark og Norge. Vi kan ikke sitte i ro og si at det var sikkert koronaen som
hadde skylden. Vi må sette inn tiltak nå. Spesielt de svakeste elevene må få
oppfølging, de vil få store problemer i livet hvis de ikke lærer seg å lese,
sier den danske skoleforskeren.
Han vil at det skal bli gøy å lese igjen. De norske elvene
var i bunnen på leseglede av de 65 landene som deltok. Bare 13 prosent av de
norske elvene sier at de leser fordi de liker det. I Danmark er det også gått
tilbake med lesegleden og der svarer 14 prosent at de liker å lese.
– Jeg har god kjennskap til Balkan, der er det prestisje å
lese og der er lesegleden høy. Vi må gjøre flere ting for å få flere til å bli
glad i å lese. I tillegg til de tingene jeg har nevnt vil jeg oppfordre
poltikkene til å styrke skolebibliotekene. De som jobber der vet hva som finnes
av bra barnelitteratur og kan hjelpe det enkelte barnet med å finne bøker som
passer det barnets interesser, sier Simon Skov Fougt.