Ill.foto: Mostphotos
Fem forslag til hvordan man kan gjøre barnehagelæreryrket mer attraktivt
Debatt: Politikere må i større grad gjøre det attraktivt å utdanne seg til barnehagelærer
Det er allerede mangel på barnehagelærere i mange kommuner.
Nå svikter også rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen. Skolenes
landsforbund er bekymret for utviklingen, og har fem forslag som vi mener vil
bedre situasjonen.
1. Bemanningsnormen må gjelde i hele åpningstiden
Bemanningsnormen ville stort sett vært oppfylt om
åpningstidene i barnehagene var 7,5 timer. Det er verken mulig eller ønskelig.
Så mesteparten av tiden barna er i barnehagen, opererer de langt under normen.
Det betyr selvsagt at det er mindre tid til hvert enkelt barn enn det vi ønsker
oss. Dette sliter på de ansatte.
Skolenes landsforbund ønsker at bemanningsnormen må gjelde i
hele barnehagenes åpningstid. Vi mener også at en del av den økte bemanningen
må være ansatte med sosialfaglig kompetanse. Vi må ha fagfolk som ser alle
sider ved barnet.
2. Planleggingstiden til barnehagelærere
Barnehagelærerne må selv få bestemme når og hvor de vil
bruke planleggingstiden. Den bør også økes fra dagens fire timer i uken.
Kvalitet krever god planlegging.
3. Lønnssystemet må være slik at utdanning lønner seg
Når en barnehagelærer tar 60/120 studiepoeng ekstra, må det
føre til automatisk lønnsopprykk, slik det gjør for lærere i skolen. En
barnehagelærer med mastergrad må lønnes på lik linje med lektorer i skolen.
4. Desentralisert utdanning
På grunn av mangelen på barnehagelærere, er det mange
dyktige fagarbeidere som i årevis har vært konstituert som barnehagelærere. Men
dette er ingen varig løsning. Fagarbeidere må i større grad tilbys en
desentralisert utdanning som kvalifiserer dem som barnehagelærere.
Desentralisert utdanning må kunne tas i kombinasjon med jobb.
5. Finansieringsordningen til private barnehager hindrer
kvalitetsutvikling
Hvis en kommune ønsker å satse på en kvalitetsheving av sine
barnehager, for eksempel ved å ansette flere barnehagelærere enn normen krever,
blir det veldig dyrt siden de må utbetale tilsvarende det dette koster til de
private barnehagene i kommunen.
Det spiller ingen rolle om de private ikke gjør
det samme. Finansieringsordningen virker slik at kommunene presser kvaliteten
på egne barnehager mest mulig for å slippe å betale så mye til private. Vi får
en nedadgående spiral.
Finansieringen av private barnehager må løsrives fra hvor mye
kommunen bruker på sine. Det må kunne lages en ordning der både private og
offentlige barnehager i utgangspunktet får samme tilskudd. Private barnehager
som har dårligere pensjonsordning/lønn enn offentlige, trekkes tilsvarende i
tilskudd.
Da vil det ikke være noen grunn til å skvise de ansatte på disse
områdene. Statsforvalteren kan i tillegg ha en pott å tildele små barnehager i
distriktene som er dyre i drift, men nødvendige for bosettingen.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne
barndommens egenverdi. For å lykkes med dette, er det en forutsetning at det er
nok barnehagelærere. Politikere må i større grad gjøre det attraktivt å utdanne
seg til barnehagelærer, og iverksette tiltak som gjør at ansatte ikke slutter.
Det er en god start.