Flere ukvalifiserte lærere:
Sanner: – Jeg er bekymret
Høyres Jan Tore Sanner mener regjeringen må ta grep for å få opp andelen kvalifiserte lærere i grunnskolen.
Fredag kom det nye tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) som viser at andelen ukvalifiserte lærertimer er på det høyeste på 20 år. Fra i fjor til år har andelen økt fra 4,5 til 4,9 prosent. Det er høyeste andel siden 2001.
Stortingsrepresentant og utdanningspolitisk talsperson i Høyre, Jan Tore Sanner, reagerer på utviklingen.
– Jeg er bekymret. Vi vet at læreren er en av de viktigste faktorene for elevenes læring. Disse tallene må være en vekker for Nessa Nordtun, sier Sanner.
Bakgrunn: Høyeste andel ukvalifiserte lærere på mer enn 20 år
Vil ha nasjonal satsing
Sanner mener regjeringen prioriterer pengebruken feil.
– Vi må prioritere det viktigste først. Regjeringen bruker de store pengene på billigere barnehage og SFO fremfor å prioritere det viktigste først, nemlig flere gode lærere.
Sanner sier at det nå er på tide at regjeringen kommer med noen tiltak for å snu trenden. Han mener blant det var feil av regjeringen å skrote lærerspesialistordningen, som Høyre har prioritert penger til i sitt alternative statsbudsjett.
Sanner vil også at regjeringen skal utvide en ordning som skal sørge for at flere ferdigstiller sin påbegynte lærerutdanning.
– En del av de som i dag er ukvalifiserte har gjennomført deler av lærerutdanningen, men av ulike grunner ikke fullført den. Det første Nessa Nordtun burde gjøre er å støtte Høyres forslag om å satse på en nasjonal utrulling og utvidelse av ordningen «ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning», slik at de som allerede jobber i skolen, men ikke har fullført lærerutdanningen, får mulighet til å fullføre den, sier Sanner.
Regjeringen er også bekymret
Statssekretær Sindre Lysø (Ap) i Kunnskapsdepartementet skriver i en e-post at regjeringen «ser med bekymring på situasjonen».
– Vi jobber nå med flere grep for å få flere til å bli lærere, og for å beholde dyktige lærere i skolen. Vi satser blant annet på videre- og etterutdanning for lærerne. På nyåret skal vi legge fram en egen rekrutteringsstrategi sammen med partene, med forslag til konkrete tiltak, skriver Lysø.
Han forteller at regjeringen jobber med å få flere til å bli lærere og for å beholde de som allerede er lærere.
– Vi satser blant annet på videre- og etterutdanning for lærerne. På nyåret skal vi legge fram en egen rekrutteringsstrategi sammen med partene, med forslag til konkrete tiltak, skriver han.
I tillegg skriver statssekretæren at de vil jobbe for at de som jobber i barnehager og skoler, men som ikke har lærerutdanning, skal kunne få tatt denne.
– Det viktigste vi kan gjøre for å rekruttere og beholde lærere er å sørge for at barnehager og skoler er gode steder å jobbe. Derfor vil vi gi ledere og de ansatte gode rammer for sin yrkesutøvelse gjennom blant annet tillit, trygghet, gode utviklingsmuligheter og et godt plan- og regelverk, skriver Lysø.
To statistikker
Det finnes to statistikker som sier noe om bruken av kvalifiserte lærere. I tillegg til GSI finnes også statistikk fra SSB. GSI-statistikken viser gjennomgående en høyere andel kvalifiserte lærere enn SSB. GSI-statistikken baserer seg på hvordan rektorer planlegger å gjennomføre undervisningen, og inkluderer ikke vikarbruk.
SSBs statistikk tar derimot utgangspunkt i en reell uke i november, og inkluderer alle som har undervisning den uka. Siden en høy andel vikarer er ukvalifiserte, blir derfor andelen ukvalifiserte høyere ut fra denne statistikken.