Foto: Pixabay
– Ingen grunn til å fortsette med kombinert digital og personlig undervisning
– Det er få, om noen, gode grunner til å fortsette med denne praksisen etter pandemien, sier professor Wilfried Admiraal ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet.
Å kombinere digital og personlig undervisning, såkallt hybridundervisning, krever mer
forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere
læringsutbytte, slår professoren fast. Admiraal er for tiden professor i
læringsteknologi ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet.
Han peker på at foreleseren
må opptre i to forskjellige moduser samtidig, noe som kan føre til både
utmattelse for læreren og mindre engasjement, tilknytning og læring for
studentene, ifølge oslomet.no.
I et nylig avsluttet forskningsprosjekter har Admiraal og
hans forskningspartnere funnet følgende:
- Nettstudenter som deltar i hybrid undervisning er mindre
sosialt og følelsesmessig engasjerte, enda mindre enn i rent nettbasert
utdanning. Nettstudentene rapporterer at de føler seg som tilskuere.
- Begrenset interaksjon mellom studenter ansikt til ansikt og
online.
- Begrenset interaksjon mellom lærere og studenter, også med
studenter ansikt til ansikt. Lærerne valgte ofte plenumsundervisning, fordi
dette var mindre arbeidskrevende enn å samhandle med studenter både online og
ansikt til ansikt samtidig.
- Både lærere og elever sier de var fornøyde, men mest fordi
de sammenlignet hybridundervisning med ingen utdanning i det hele tatt.
– Studenter som bare deltok digitalt i hybridklasser, viste
lavere prestasjoner på slutten av kurset, sammenlignet med sine medstudenter
som også deltok i undervisning ansikt til ansikt, konkluderer han.
– Fra et læringsperspektiv er det ingen grunn til å bruke
hybride klasserom eller undervisning. Jeg er ikke imot nettbasert undervisning
i seg selv, men å undervise ansikt til ansikt i et klasserom samtidig som man
underviser en gruppe studenter på nettet, fungerer ikke bra, da dette er to
fundamentalt forskjellige undervisningsformer, sier Admiraal.
Han sier slik undervisning betyr at foreleseren må bruke
dobbelt så mye tid på forberedelsene.
– Det er fordi foreleseren må forberede to forskjellige sett
med oppgaver. Det krever også mye mer forberedelse fra nettstudentene. I
tillegg kan det være vanskeligere å stille spørsmål på nett, på grunn av
forsinket wifi, forsinkelser og/eller lærerkapasitet.