Skolebyråd i Oslo, Sunniva Holmåls-Eidsvoll.
Foto: Annika Byrde/NTB
Oslos skolebyråd har lite tro på Høyres oppskrift med flere timer
Oslo Høyres forslag om én ekstra time i matematikk og naturfag vil ikke få færre elever til å droppe ut av videregående, mener byråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV). Hun vil heller satse på flere lærere.
I sitt alternative budsjett, som ble lagt fram 5. desember, foreslår Oslo Høyre å finansiere
én ekstra time i matematikk og naturfag for elever i grunnskolen. Tiltaket skal
først iverksettes i to levekårsutsatte bydeler, Grorud og Søndre Nordstrand, og deretter trappes opp.
Men byråd for oppvekst og kunnskap, Sunniva Holmås Eidsvoll, mener andre tiltak må til for å få flere elever til å
fullføre og bestå videregående skole. De tiltakene er byrådet i gang med.
– Det som først og fremst får elever til å fullføre videregående opplæring, er motivasjon. Mange skoler melder om at elever opplever for mye press
om å prestere godt, og vi ser at elevenes skolemotivasjon har sunket, både
nasjonalt og i Oslo. Det tar vi tak i ved å legge til rette for en mer praktisk
og variert skolehverdag. Og vi ser at det virker: Andelen elever som
fullfører videregående skole i Oslo øker, også blant elever fra de mest
levekårsutsatte bydelene. I fjor var gjennomføringen for første gang over 85
prosent, mens tallet for 2015 var 78,8 prosent, sier Eidsvoll.
Har iverksatt flere tiltak
Hun har ingen tro på at én ekstra time i matematikk og naturfag gir mer
motivasjon.
– Du gir ikke elevene mer motivasjon ved å pålegge dem flere
skoletimer, men bedre skoletimer. Det viktigste vi kan gjøre når vi skal
iverksette tiltak i skolen, er å lytte til behovene ute i skolene. Og skolene
etterspør ikke høyere timetall. De ber om at vi styrker laget rundt elevene, og
det gjør vi.
På spørsmål om hva byrådet gjør for elever i
levekårsutsatte områder, sier hun:
– Et hovedmål for det rødgrønne byrådet er å utjevne
forskjeller, og siden vi overtok i 2015 har vi innført gratis deltidsplass i
aktivitetsskolen, vi har ansatt flere lærere i Osloskolen, vi har styrket
sommerskolen og vi har iverksatt en levekårssatsing ved skoler i
levekårsutsatte områder. I tillegg har vi lagt økonomisk til rette for at alle
skolene i Oslo kan oppfylle den nasjonale normen for lærertetthet, og at skoler
med særskilte behov får ekstra ressurser og muligheter utover normkravene, sier
Eidsvoll.
Du gir ikke elevene mer motivasjon ved å pålegge dem flere skoletimer, men bedre skoletimer.
Trenger varige politiske løsninger
Hun mener dessuten at områdesatsingene har et annet formål
enn å være varige satsingsområder. For å få ned frafallet i videregående ser
hun behov for varige politiske løsninger.
– Områdesatsingene skal være en arena for innovasjon,
utvikling og utprøving av tiltak og innsatser på oppvekstfeltet, og ikke en
arena for å finansiere varig drift, som for eksempel en permanent
timetallsøkning i visse fag. Det å øke motivasjonen og gjennomføringsgraden i
videregående opplæring skjer gjennom en rekke forebyggende og kompenserende
innsatser som skal hindre frafall og støtte opp under elever som strever med
skolen, sier Eidsvoll.