Det er administrasjonsutvalget i kommunen som gjennom et vedtak
sørger for at det gis en kompensasjon for bruk av egen telefon med 100 kroner
pr. måned til lærere i Tromsøskolen. Pengene er bevilget og satt av.
Annonse
Forslaget som ble enstemmig vedtatt i et møte onsdag., ble
fremmet av Utdanningsforbundet Tromsøs leder, Katrine Aursand.
– Vi har vært i dialog med arbeidsgiver om denne saken siden
i fjor høst. I handlings- og økonomiplanen ble det satt av 600.000 kroner som
var ment å brukes for å kompensere lærere i grunnskolen for bruk av private
telefoner, sier hun til Utdanningsnytt.
– Er du fornøyd med løsningen?
– Kjempefornøyd! Dette er en kjempefin mellomløsning. Det er
jo ikke det store beløpet det er snakk om. Lærerne får ikke dekket hele
abonnementet, men det er en viktig anerkjennelse og et springbrett videre som
sier at vi er i gang med en bedre og varig løsning som ender med en løsning for
alle, sier Aursand.
I en utredning tidligere i år anbefalte kommunen å kjøpe
tjenestetelefoner.
– Men det reagerte vi på for da hadde kun en tredel av alle
lærerne fått telefon, men det er jo slik at alle bruker sin private telefon, så
da hadde vi vært omtrent like langt.
Arbeidsgiver peker i sin utredning på noen risikofaktorer
ved å bruke privat telefon, blant annet hensynet til personvernhensyn i tråd
med GDPR.
– Da var vår reaksjon at vi må gå til medlemmene å si at
dere får ikke lov å bruke privat telefon, men kan de ikke bruke telefon, ja da
stopper tromsøskolen opp. Så da bestemte kommunen seg for å ta et steg tilbake
for å utrede nøyere, sier Aursand.
– Oppvekstutvalget gikk inn for enten tjenestetelefon eller
kompensasjon, og da administrasjonsutvalget møttes onsdag, falt vi ned på en
mellomløsning der lærerne nå får utbetalt en kompensasjon over lønna.
Men dette er en sak som gjelder flere enn skolens ansatte. Den
angår alle ansatte i kommunen som har behov for mobiltelefon i arbeidet. Administrasjonen
skal derfor utrede videre ordninger for tjenestetelefon i hele kommunen.
– Hvorfor er denne kompensasjonen så viktig for lærerne?
– På den ene siden handler det om anerkjennelse.
Arbeidsgiver skal stille de verktøyene man trenger for å utføre jobben sin, til
rådighet. Det blir ikke lagt godt nok til rette for det, sier hun.
Aursand peker på at dette er en nasjonal utfordring. Utdanningsforbundet
Troms og Finnmark, sammen med flere andre lokallag og fylkeslag, også ønsker at
problematikken knyttet til lærernes bruk av private telefoner skal løftes opp
til et nasjonalt nivå.
– Kanskje kan vi få på plass en sentral avtale som regulerer
dette, slik at det ikke blir store forskjeller mellom kommunene/fylkeskommune.
Hun sier at læreryrket blir stadig mer digitalisert.
– Det er ikke greit at medlemmene jobber på dugnad og at de
ikke får tilrettelagt det de trenger for å gjøre jobben.