skolebøker
klasserom

Forsker mener elevene har for mye makt i dagens klasserom

– Etter to år med pandemi har en del barn og ungdommer vanskeligheter med å akseptere regelverket i skolen, sier førsteamanuensis Børge Skåland ved OsloMet.

Publisert Sist oppdatert

Bakgrunnen for uttalelsen til Romerikes Blad er at det i fjor ble varslet om en rekke alvorlige hendelser ved barne- og ungdomsskoler på Romerike. Det ble blant annet fyrt opp fyrverkeri innendørs på en skole.

Skåland har forsket på vold mot lærere i skolen. Han har intervjuet både kvinner og menn i grunnskolen og videregående skole, som har opplevd trusler eller at elever har utøvd fysisk vold mot dem. Han sier til rb.no at han ikke er overrasket over at dette er utbredt.

– Vi har sett en negativ utvikling de senere årene - også på barneskolenivå. Det er ikke noe som tyder på at denne utviklingen vil stoppe med det første, sier Skåland.

Han mener det har vært fritt fram under pandemien og at det er vanskelig for elevene å akseptere regelverket når de er tilbake på skolen.

– I dagens klasserom har eleven for stor makt. Pendelen har svingt for langt i elevenes retning, og lærerne har mistet mye av sin autoritet, mener forskeren.

Romerikes Blad har undersøkt hendelsene i sitt område og funnet at det ble varslet om vold og trusler ni ganger hver dag.

– Lærernes grenser har også endret seg. Du aner ikke hvilke gloser vi hører. Det er drøye tingsier tidligere Sørum-lærer, Margaret Gundersen til avisa.

Powered by Labrador CMS