Foto: Bjørn Erik Larsen
Forsker mener elevene har for mye makt i dagens klasserom
– Etter to år med pandemi har en del barn og ungdommer vanskeligheter med å akseptere regelverket i skolen, sier førsteamanuensis Børge Skåland ved OsloMet.
Bakgrunnen for
uttalelsen til Romerikes Blad er at det i fjor ble varslet om en rekke
alvorlige hendelser ved barne- og ungdomsskoler på Romerike. Det ble blant
annet fyrt opp fyrverkeri innendørs på en skole.
Skåland har forsket
på vold mot lærere i skolen. Han har intervjuet både kvinner og menn i
grunnskolen og videregående skole, som har opplevd trusler eller at elever har
utøvd fysisk vold mot dem. Han sier til rb.no at han ikke er overrasket over at
dette er utbredt.
– Vi har sett
en negativ utvikling de senere årene - også på barneskolenivå. Det er ikke noe
som tyder på at denne utviklingen vil stoppe med det første, sier Skåland.
Han mener det
har vært fritt fram under pandemien og at det er vanskelig for elevene å akseptere
regelverket når de er tilbake på skolen.
– I dagens
klasserom har eleven for stor makt. Pendelen har svingt for langt i elevenes
retning, og lærerne har mistet mye av sin autoritet, mener forskeren.
Romerikes Blad har undersøkt hendelsene i sitt område og
funnet at det ble varslet om vold og trusler ni ganger hver dag.
– Lærernes
grenser har også endret seg. Du aner ikke hvilke gloser vi hører. Det er drøye
tingsier tidligere Sørum-lærer, Margaret Gundersen til avisa.