Ill.foto: Mostphotos
Praksisen i lærarutdanninga
Debatt: – Mange nye lærarar oppdagar at dei burde hatt meir praksis.
I eit debattinnlegg i Utdanning nr. 1/2024 skriv fem 5-årsstudentar frå
NLA Høgskolen ein interessant kronikk, der dei tek tek
opp eit spørsmål om praksisen i lærarutdanninga, eit spørsmål som har vore drøfta mange gonger opp gjennom åra.
Om forfattaren
Atle Bjørn Mæhle har vore medlem i Utdanningsforbundet i over 50
år. Han har arbeidd med skule- og skulespørsmål og lærarutdanning som
lærar, høgskulelærar, leiar i avdeling for lærarutdaning i Norsk Lærarlag (1985
- 1991), skulesjef, oppvekstsjef og kommunalsjef. Har vore med på fleire
forsøks- og utviklingsprosjekt, blant anna «Norsk i grunnskulen» (1968 - 1980)
og «Samarbeidsprosjektet Unge lærarar» (1980 - 1982). Han har skrive fleire
bøker, åleine og i samarbeid med andre.
Eg var med i komiteen som hadde ansvaret for
jubileumsboka til Høgskulen Stord/Haugesund då dei hadde 175 årsjubileum i
2014. Eg fekk ei særskild oppgåve å skriva om praksisopplæringa. Då oppdaga eg
at i alle desse åra har det vore reist spørsmål om praksisen i lærarutdanninga
er god nok. Eg trur mange av dei som har tatt lærarutdanning og startar
arbeidet i skulen, oppdagar at dei burde hatt meir praksis.
Lærarutdanninga
er ei yrkesutdanning. Det burde då vera sjølvsagt at det er samanheng mellom
teorifaga og praksis, og at det er eit tett samarbeid mellom lærarane på
høgskulen og i øvingsskulen. Men dette har dei aldri greidd å få til i
lærarutdanninga. Det har på ein måte vore ein systemfeil som ein aldri har fått
bukt med.
Spørsmål
om praksis har vore teke opp mange gonger, til dømes:
- I 1913
drøfta Eksamenskommisjonen tilhøvet
mellom lærarskulane og øvingsskulane med sikte på å gjera praksisopplæringa
betre. Det vart vedteke å senda ut spørsmål til alle lærarskulane om korleis
situasjonen var, og kva ein kunne gjera for å gjera praksisen betre. Frå Stord
lærarskule gav ein i fråsegna uttrykk for misnøye med praksisopplæringa. Dei
slo fast at «denne er mangelfuld og bør snarest omlægges og gjøres fyldigere».
- I
samband med ny læreplan 1974 vart det mykje drøfta kva ein kunne gjera for å få
til ei meir praksisretta lærarutdanning.
- I 1979 fekk eg og høgskulelektor Jon
Flokenes i oppdrag av Lærarutdanningsrådet og Stord lærarhøgskule om me kunne
finna ut om lærarutdanninga var ei god utdanning for læraryrket. Me laga eit prosjekt
som me kalla «Samarbeidsprosjektet Unge lærarar». Me undersøkte 2 kull med 30 nyutdanna lærarar kvart år. Dei var 1., 2.
eller 3. året i yrket. Oppstarten var hausten 1980. Gjennom
spørjeundersøkingar, samtalar og drøftingar med desse nyutdanna lærarane skaffa
me oss eit omfattande materiale.
Med
bakgrunn i dette konkluderte me med at praksisopplæringa i studiet måtte
leggjast om, gjerast meir mangfaldig og omfattande og samarbeidet mellom
lærarane på høgskulen og praksislærarane måtte bli tettare. Alle nyutdanna
lærarar burde få oppfølging første tida i yrket. Lærarutdanninga måtte utvidast
til 4 år. I det nye 4. året kunne studenten vera i lærarjobb i 50% stilling ved
ein skule. Studenten måtte få rettleiing både frå øvingslærar ved denne skulen og
ein lærar frå Høgskulen. I den andre 50% skulle studenten gjera ei praktisk-pedagogisk
oppgåve med utgangspunkt i den skulen han/ho arbeidde ved.
- I Utdanning nr. 1 2019 har
fire tredjeårsstudentar ved lærarutdanninga i Bergen eit interessant innlegg som
heiter: «Praksis forbereder oss ikke nok på yrket».
Dei
peikar på at det er for lite praksis, dei får praksis i berre ein liten del av
læraryrket og dei kjenner seg ofte som «inntrengjarar» ved den skulen dei har
praksis.
Dei
understrekar at praksis burde vera læring og øving i å meistra alle sider ved
lærararbeidet. Det er viktig at den nye læraren kjenner seg trygg i møte med
elevane, føresette, kollegaer, og kjenner at han eller ho meistrar dei
mangfaldige oppgåvene læraren møter kvar dag.
- 9.
november 2023 var det eit seminar ved Høgskulen på Vestlandet Campus Stord med
tittel «Lærarutdanninga i krise».
Høgskulen skriv m.a. i innbydinga: «Seminaret
er lagt opp i samarbeid med Høgskulen på Vestlandet ved dekan Asle Holthe og Pensjonistrådet Utdanningsforbundet
Stord ved leiar Claus Junger. Sigmund Sunnanå, Jostein Osnes, Atle Bjørn Mæhle
og Nils Mæhle, alle med roller i norsk lærarutdanning og sterk tilknyting til
Stord lærarhøgskule, hadde teke initiativ til seminaret og laga programmet.
Dei hadde fått tak i mange flinke
foredragshaldarar, og det var to hovudtema: Den dårlege rekrutteringa til
lærarutdanninga og om den noverande femårige lærarutdanningsmodellen.»
På seminaret la Sigmund Sunnanå fram ein
alternativ utdanningsmodell:
Nokre utdrag frå modellen hans:
- Den obligatoriske femårige masterutdanninga
blir erstatta av ei obligatorisk utdanning på fire år med påbygging til master
som frivillig tilbod til studentar og vidareutdanning for lærarar.
- Det første studieåret bør innehalda
ein gjennomgang av lover og regelverk for grunnskulen og gjeldande læreplanar.
Pedagogisk teori og praksis må vektleggjast, og studentane må læra om
arbeidsmåtar og oppgåver for lærarane i dagens skule.
- Studentane må læra om skulehistorie og kunne
velja minst ei eining på 15 poeng i eit praktisk eller estetisk fag, (kunst og
handverk, musikk, kroppsøving, mat og helse).
- Heile det andre studieåret bør
studentane vera i praksis ved ein skule/skular i ein kommune. Saman med lærarar
der kan dei då få oppleva starten og slutten på eit skuleår. Dei kan få vera
med på planleggingsdagar, møte med foreldre, hjelpetenester m.m. Dei er ein av lærarane
i eit lærarteam, og saman med erfarne og kvalifiserte lærarar kan dei få arbeida
som lærar i teamet.
- Høgskulen må gjennom året arrangera
kurs/seminar for studentane der pedagogiske og faglege tema blir drøfta.
- Det tredje og fjerde studieåret bør
nyttast til fagstudium av ulike omfang og på ulike nivå.
- Studentane må kunne velja einingar på 15, 30
eller 60 poeng. Metodikk og praksis i faga dei vel, inngår i studiet. Ei
studieeining i norsk og i eit praktisk eller estetisk fag bør vera
obligatorisk. Der det høver, kan ein organisera tverrfaglege opplegg, gjerne i
samarbeid med pedagogisk teori og praksis.
Dei fem studentane frå NLA Høgskolen
ynskjer meir praksis, og dei skriv: «Vi opplever ikkje at teori og praksis har
den helheten og sammenhengen som er nødvendig for å ruste oss til yrket, og vi
ønsker en betre kobling mellom teori og praksis.»
Til slutt
Spørsmålet om praksis i lærarutdanninga har
vore tema mange gonger utan at naudsynte endringar er gjort. Det er no arbeid i
gang for å vurdera endringar i lærarutdanninga. Eg vonar at Utdanningsforbundet
då vil leggja vekt på at ein vurderer praksisen, både når det gjeld omfang,
samarbeid teori og praksis og organisering av utdanninga.