Hilde Grønnerød Høgseth og Lasse Hanssen.
Foto: Paal Svendsen
Kjemper for lærertimene i yrkesfaglig fordypning
Yrkesfaglig fordypning (YFF) er et fag for programfaglærere i videregående hvor lærerne stadig opplever at de ikke får tildelt alle timene i faget, ifølge to av delegatene på fylkesårsmøtet til Utdanningsforbundet Nordland.
Denne uka er det fylkesårsmøte i Utdanningsforbundet Nordland, hvor de vedtar politikken for kommende periode. Delegatene avgjør de også hva de skal jobbe for å få inn som saker på landsmøtet til Utdanningsforbundet senere i år.
– Vi ønsker at dette med yrkesfaglig fordypning skal tas opp som en sak på landsmøtet i
Utdanningsforbundet i november og har fått enstemmighet her på fylkesårsmøtet i
Nordland på å sende saken videre, sier Lasse Hansen fra Vestvågøy.
Han forteller at kollegene hans på Vest-Lofoten videregående
skole som underviser i naturbruk, restaurant- og matfag, elektro og bygg,
opplever det som at de blir nedprioritert år etter år.
– Det er viktig sak for dem og for oss som er kolleger, og det
bør også være en viktig sak for Utdanningsforbundet, sier Hanssen.
Hilde Grønnerød Høgseth fra Polarsirkelen videregående skole snakker
om å forhindre frafall.
– Vi jobber beinhardt for at elevene ikke skal slutte. Det
henger ikke på greip at vi blir fratatt vilkårene for å undervise i dette
faget, sier hun, og fortsetter:
– Dette er det viktigste faget på yrkesfag. Vi har mange typer
elever og mange elever sliter med å komme seg gjennom skolehverdagen. Vi skal prøve
å være tett på elevene og når de er ute i YFF-faget får de prøvd seg i yrket
som de kanskje skal utdanne seg til, sier hun.
Elevene kommer seg også vekk fra skolebenken i dette faget.
– I YFF har vi veldig god og tett kontakt med yrkeslivet og
institusjonene som elevene skal ha praksis i: barnehage, skole, sykehjem,
omsorgsboliger, tannhelse og apotek for å nevne noen. Vi ser at elevene får
større motivasjon når de kommer tilbake.
– Må skjerpe kampen
Hun sier at elevene også skjønner betydningen av at de må lære
litt teori.
– Kanskje klarer de å stå ut når de endelig kjenner at det
har truffet riktig på valget sitt. Da får de noe å kjempe for; de får et mål.
Skolehverdagen får en mening for mange av disse elevene. Derfor er det viktig
at vi kan være tett på elevene og følge dem opp, sier hun.
Hun stiller seg svært undrende til at ledelsene på
videregående skoler rundt om tar fra lærerne rammevilkårene. På VG1 har elevene
seks undervisningstimer i YFF og på VG2 er det ni timer.
– Og så skal ikke jeg som lærer følge opp elevene i de seks
timene. En som underviser i norsk, der en elev har seks timer norsk per uke, så
skal læreren bare ha uttelling for tre eller fire timer. Det henger jo ikke på
greip, sier hun.
Høgseth og Hanssen sier det er ulik organisering fra skole
til skole i samme fylke.
– Vi skjønner det handler om å spare penger, at pengene skal
brukes på andre ting. Så tar de samtidig fra oss muligheten til å være tett på
eleven, sukker Grønnerød.
Viggo Albertsen, som er kontaktperson for videregående i Utdanningsforbundet
Nordland, sier dette faget er der elevene blir kjent med yrket de skal ut i.
– Det er viktig at elevene får prøvd seg på yrket de skal ut
i. Dette er et fag der bedriftene viser seg fram og viser hva det å være
snekker, baker og så videre. Her blir det kontakt mellom bedriftene og elevene.
Skolen skal være nær arbeidslivet, da kan de ikke bruke dette faget til økonomisk
salderingspost.
Les også: – Faget yrkesfaglig fordypning må styrkes
Han sier at saken må sendes til landsmøtet og at
Utdanningsforbundet må skjerpe kampen mot nedprioriteringen av yrkesfag.
Nå skal fylkesstyret i Nordland gjøre en prioritering av saker, og sender dem til sentralstyret som avgjør hva som blir sak på landsmøtet i november.
Dette er fylkesårsmøtene i UDF
- I løpet av mai arrangeres årets fylkesårsmøter i Utdanningsforbundet.
- På fylkesårsmøtene diskuteres saker meldt inn av lokallagene. I tillegg har sentralstyret i Utdanningsforbundet sendt ut fem saker de mener vil prege organisasjonen og debatten frem mot landsmøtet til høsten.
Disse sakene er:
Tariffpolitiske virkemidler
KS som arbeidsgiver
UDFs politikk på vurderingsfeltet
Vern av lærertittelen
Lærerrollen og laget rundt barn, unge og voksne. - Fylkesårsmøtene velger nytt fylkesstyre, delegater til landsmøtet og foreslår kandidater til sentralstyret.
- Landsmøtet i Utdanningsforbundet går av stabelen 6.-9. november.