1 år med nasjonalt barnehagetilsyn: Kun 1 av 10 tilsyn med private barnehager endte med krav om å betale tilbake penger
De finner lovbrudd i hvert tredje tilsyn. Men kun ti barnehager har fått krav om å betale penger tilbake, totalt 15 millioner kroner. – Vi har et mål om å avdekke en vesentlig høyere andel brudd i år, sier avdelingsleder Håkon Holmen.
Kommunene har hatt ansvaret for å kontrollere at de offentlige tilskuddene har blitt brukt til barnas beste, slik loven krever. Men svært få kommuner har ført slike økonomiske tilsyn. Da flere etter hvert begynte å gjøre det, endte det med store tilbakebetalingskrav mot enkelte eiere.
– På denne måten får vi et samlet, spesialisert fagmiljø som kan løse tilsynsoppgavene effektivt, sa daværende kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) høsten 2019.
Målet var flere og bedre tilsyn i en barnehagesektor preget
av stadig større private selskaper og konsern, hvor det har blitt langt mer
komplisert å følge pengestrømmene.
Så, hvordan har det gått med det nasjonale tilsynet det
første året?
Utdanningsnytt har gått gjennom samtlige tilsyn fra 2022 for å sjekke status.
Av disse er 110 avsluttet, og det er vedtatt brudd på
barnehageloven hos en av tre. Mange av bruddene er lite alvorlige og handler
blant annet om beløp som er ført på feil plass i regnskapet.
Kun ti barnehager har så langt fått krav om å betale
tilbake penger grunnet brudd på loven. Flere av disse sakene er klaget videre
og er ennå ikke endelig avgjort. Tre er til klagebehandling hos
Kunnskapsdepartementet.
Tilbakebetalingskravene utgjør nær 15 millioner kroner,
men 11 av disse er knyttet til én enkelt barnehage.
Fortsatt er rundt 50 tilsyn som ble igangsatt i 2022 ennå
ikke avgjort. Her ligger flere av de mer kompliserte tilsynene.
– Økt vanskelighetsgraden underveis
– Det første året hadde vi en ambisjon om å gjennomføre
tilsyn med alt fra barnehager i store konsern til små ideelle barnehager og
familiebarnehager. Så hadde vi som mål å bli ferdige med minst hundre tilsyn,
og det har vi klart, sier Håkon Holmen, som er avdelingsdirektør for det nye
nasjonale barnehagetilsynet.
Han forteller at de valgte å starte med nokså enkle temaer,
så økte de vanskelighetsgraden underveis.
– Vi har prioritert å opparbeid kompetanse om sektoren. I
tillegg har vi drevet veiledning i regelverket ut mot barnehager, noe som også
er en oppgave vi har. Vi har møtt representanter for over 900 barnehager, i
tillegg til organisasjoner som PBL, Virke og KS, sier Holmen.
De er nå 21 ansatte på kontoret i Molde.
– Barnehagesektoren har stor variasjon, fra store konsern
som er veldig profesjonalisert, til små, ideelle drivere som har litt andre
utfordringer. Gjennom året har vi etter hvert opparbeidet oss ganske god
kunnskap og forståelse av sektoren.
Han sier de også har utarbeidet en veileder for eierne av
private barnehager, og at de vil oppdatere denne etter hvert som det kommer nye
tolkninger og regelverksendringer.
– Jeg har lyst til å få fram at det i all hovedsak er god
etterlevelse av regelverket. De aller fleste barnehagene følger reglene, og det
er bra, sier Holmen.
Hver høst kommer det som kalles Basil-regnskapene. Dette er
regnskapstallene alle private barnehager må rapportere inn til
Utdanningsdirektoratet gjennom Basil-systemet.
Holmen sier det er disse regnskapene som er det viktigste
grunnlaget for hvem de velger å føre tilsyn med, selv om de også bruker andre
kilder i arbeidet. Tallknuserne i avdelingen analyserer disse regnskapene og
vurderer hvor det ser ut til å være risiko for lovbrudd.
– Vi lager en tilsynsplan basert på det, i tillegg til at vi
velger ut noen enkelttemaer vi kikker nærmere på. Så gjør vi også stikkprøver
av enkelte barnehager, sier Holmen.
Noe av bakgrunnen for et nasjonalt tilsyn var at stadig
større del av de private barnehagene inngår i større konsern. Disse drifter
barnehager på tvers av kommunegrenser, og tanken var at et nasjonalt tilsyn
lettere kunne undersøke pengeflyten i slike konsern uten å være begrenset av
kommunegrensene.
Holmen sier de det første året har valgt å gå bredt ut og ha
tilsyn med barnehager med forskjellige typer eierskap.
– Så har vi åpnet enkelte tilsyn hvor vi også har sett nærmere
på samme problemstilling i barnehager innenfor samme konsern, og her har vi
planer om å åpne flere tilsyn, sier Holmen.
Seniorrådgiver Eli Bævre sier denne type tilsyn ofte kan omhandle
kompliserte problemstillinger hvor det ikke finnes tydelig praksis på hvordan
lovverket skal tolkes.
– Da er det viktig at vi først får avklart problemstillingen
i et enkelttilsyn, så vil resultatet av det danne praksis for videre
risikovurderinger og tilsyn på området, sier hun.
Et eksempel fra fjoråret er tilsyn med to
Læringsverkstedet-barnehager om avskrivning av såkalt goodwill i forbindelse
med oppkjøp av barnehager. Her kom tilsynet til at barnehagen ikke kan belastes
goodwill-kostnader, men disse avgjørelsene er klaget inn til
Kunnskapsdepartementet.
Tilsynet har også en egen tipsportal, hvor hvem som helst
kan tipse om barnehager de mener bør sjekkes.
– Der har vi fått omkring 70 tips fra publikum. De kommer
fra både foreldre, ansatte og kommuner. De fleste meldinger kommer fra kommuner,
sier Holmen.
Han sier de ser nærmere på alle tips, så vil de gå videre
med tilsyn knyttet til noen av dem.
Som nasjonalt tilsyn mister de den nærheten til barnehagene
som kommunene hadde, da kommunene selv hadde mulighet til å føre økonomiske
tilsyn. Men Holmen frykter ikke at de dermed ikke klarer å fange opp barnehager
det bør føres tilsyn med.
– Vi klarer å overvåke det godt fra et overordnet
perspektiv, og vi har god kompetanse og risikoanalyse. I tillegg får vi mange
tips. Vi opplever også at kommunene er glade for at de kan melde fra til oss og
vite at det er andre som kan ta seg av disse tilsynene, sier Holmen.
Få krav om tilbakebetaling
Av tilsynene som er åpnet i 2022 er det så langt kun ti som
har endt med tilbakebetalingskrav grunnet brudd på loven. Flere av disse er
fortsatt under klagebehandling. I årene før det nasjonale tilsynet kom, var det
en rekke tilsynssaker ute i kommunene som endte med relativt store
tilbakebetalingskrav.
– Hvorfor er det såpass få av deres tilsyn som har endt
med slike krav om å betale penger tilbake?
– Vi åpnet 161 tilsyn i fjor, og det er mange av de
vanskelige tilsynene som ikke er lukket ennå, sier Holmen.
Samtidig påpeker han at deres mål i 2022 ikke var å
maksimere antall brudd.
– Men vi har allikevel et mål om å avdekke en vesentlig
høyere andel brudd i år.
En av gjengangerne i de kommunale tilsynene som har blitt gjennomført,
har vært eiere av private barnehager som bevilger seg selv for høye lønninger
som daglig leder. Flere slike tilsyn i forskjellige kommuner har endt med
tilbakebetalingskrav.
Det nye nasjonale tilsynet har også sjekket en rekke
barnehager på akkurat dette området, men foreløpig med nokså få brudd.
– Hva er egentlig kriteriene for å bli plukket ut til en
sjekk på akkurat dette med lederlønn og transaksjoner med nærstående?
– Vi har vært opptatt av å gjøre slike lederlønnstilsyn med
alle deler av sektoren. I de store konsernene er lønnsdannelsen markedsbasert,
mens i mindre barnehager kan det være annerledes. Vi har også sett at det er en
del feilføringer i regnskapene, hvor enkelte har ført lønn til flere stillinger
under lederlønn. Men dette er et område vi ikke har gjort nok på foreløpig, så
vi vil fortsette med det i 2023, sier Holmen.
Reklamekostnader er noe som går igjen i flere av tilsynene
det første året, og i flere av disse er det snakk om svært små beløp som
kontrolleres.
– Hvorfor prioriterer dere å bruke tid på dette?
– Det har også vært en del av å bli kjent med sektoren. Vi ønsker
å komme til bunns i flere temaer. Vi har funnet få brudd med regelverket her,
men det er også et veldig krevende regelverk for oss å håndtere. For hva kommer
barna til gode av reklame? Det er litt vanskelig å vurdere. Men på dette
området er det få brudd, så vi vil ikke bruke så mye tid på det i 2023.
Han sier noe av det de vil se nærmere på i 2023 er husleie
til nærstående, fremmedtjenester, styrehonorarer og avskrivning av
transportmidler.
Annonse
Sjekker ofte bare ett år
De fleste av tilsynene tar bare for seg siste regnskapsår,
og et eventuelt brudd på loven vil kun få konsekvenser for eieren for det ene
regnskapsåret.
Som eksempel kan en eier som har tatt ut for høy lønn til
seg selv, ende med et tilbakebetalingskrav for kun ett år, selv om eieren
kanskje har tatt ut like høy lønn gjennom mange års drift.
– Kritiske røster vil kanskje mene at et lovbrudd dermed
får temmelig lite konsekvenser for eierne, hvorfor ser dere ikke på flere år
når dere først finner brudd?
– Vi er først og fremst opptatt av å sørge for god
etterlevelse av regelverket framover i tid. I utgangspunktet ønsker vi å se på
så ferske regnskap som mulig. Vi vil heller se bredt på ferske tall enn å gå
veldig dypt inn i gamle tall. Det er en avveining vi har gjort, sier Holmen.
Eli Bævre sier at det også er mer komplisert å gå lenger
tilbake i tid i tilfeller hvor regelverket har endret seg underveis.
– Et konkret eksempel er endringen til eget påslag for
pensjonsutgifter, noe som påvirker vurderingen av personalkostnader. Da er det
ikke hensiktsmessig å undersøke år da reglene har vært annerledes.
Samtidig understreker de at de i enkelte tilfeller kan velge
å undersøke flere år tilbake i tid, noe de også har gjort i noen tilsyn.
– Vi går i dybden der vi mener det er hensiktsmessig. Hvis
det er et klart tilfelle hvor vi med enkle grep kan gå lenger tilbake i tid, så
har vi myndighet til det, sier Holmen.
– Så det er ikke slik at en barnehageeier som vet at hen
har brutt loven for noe år tilbake, kan slappe av og tenke at det vil dere
aldri undersøke allikevel?