illustrasjonsfoto
mostphotos.com
– Aldri fått så mange mobbemeldinger
I fjor høst var det en stor økning av elever som meldte fra om dårlig skolemiljø til Statsforvalteren. I Oslo og Viken har økningen fortsatt, og i januar har de fått rekordmange meldinger om mobbing.
Høsten 2022 ble det
meldt inn 854 skolemiljøsaker til Statsforvalteren, og det er en økning på 266
fra samme tid i fjor. Det er i Oslo og Viken at flest foreldre og elever
kontakter Statsforvalteren og forteller om dårlig skolemiljø. Her ble det meldt
inn 305 saker i høst. Og økningen har fortsatt inn i 2023.
– Nå etter jul har vi hatt en eksplosiv
økning av meldinger, sier Kjersti Botnan Larsen, seksjonssjef i
barnehage- og utdanningsavdelingen hos Statsforvalteren i Oslo og Viken. Bare
på en måned har Statsforvalteren fått inn 109 saker. Det
er et rekordhøyt antall på en måned.
– Sakene handler om blant utrygge skolemiljø,
krenkelser, ekskludering, massivt stort
skolefravær og langvarig mobbing. Og veldig ofte ser vi at
skolene ikke har gjort det de skal for å hjelpe elevene, sier Botnan.
Les også: Flere elever mobbes i skolen
Massivt fravær
– I mange av sakene i 2022 hadde elevene et omfattende skolefravær
fordi skolemiljøet ikke var trygt og godt. Dette ser vi på som svært
bekymringsfullt, og vi tok derfor dette opp med alle kommunene i Oslo og Viken
i høst Vi har tatt kontakt med flere kommuner og sagt at vi er
bekymret over antall elever som har langvarig fravær, sier Larsen
Botnan.
Statsforvalteren har ikke noe klart svar på vet
ikke hva det skyldes at de får inn stadige flere saker hvor elevene
ikke klarer å gå på skolen.
– Vi har diskutert om dette kan være en
post-pandemi-effekt, sier Botnan.
Hun mener sakene viser skolene
ser ut til å bruke for lang tid før de undersøker hva fraværet
skyldes og setter i verk tiltak mot dette fravær.
– Det veldig viktig at skolene tar fatt i bekymringsfullt
skolefravær tidlig, og at de undersøker om fraværet skyldes skolemiljøet.
Elevene får medhold
I nesten alle ni av ti sakene
får elevene medhold i at skolen ikke har gjort det de skal.
– Noen ganger ser vi at skolene ikke har sett at dette er
skolemiljøsaker før det har gått for langt. De kan ha ment at det handlet om
faglige utfordringer eller klassemiljø, og noen ganger har saken gått helt
under radaren, sier Larsen.
Statsforvalteren registrerer også at mange skoler ikke lager aktivitetsskikkelige
planer for hvordan de skal få sørge for at elevene
får det trygt og godt på skolen, blant annet ved å stanse
mobbingen.
– I mange skolemiljøsaker ser vi at skolene ikke lager
aktivitetsplanen, lager andre planer i stedet eller at planene er mangelfulle skal
skolene lage skikkelige aktivitetsplaner og de skal oppdateres.
Det at dette mangler kan gjøre at elevene ikke får den hjelpen de
trenger og at saken eskalerer mer enn nødvendig er
det overraskende mange som ikke gjør, sier Larsen.
Larsen er bekymret for elevene som ikke får den hjelpen de trenger.
– Vi ser at tiltakene ikke er treffer godt nok og at krenkelser
fortsetter å skje, tross forsøk på å stoppe det. Det er alvorlig for eleven det
gjelder.