Illustrasjonsfoto: Mostphotos
Deltakere i rektorutdanning får lite tid til studier
Bare fem prosent av deltakerne i rektorutdanningene sier arbeidsgiver i stor grad tilrettela slik at de kunne få arbeide med studiet mellom samlingene.
52 prosent meinte at arbeidsgiver tilrettela i svært liten
grad for arbeid med studiene i mellom samlingene .
Det er blant resultata av svara fra 314 deltakere i den
nasjonale rektorutdanninga i 2022. Disse utgjorde 67,2 prosent av dem som var
blitt bedt om å delta.
Samtidig sier 6 prosent i undersøkelsen at de i stor grad blir av lasta for skoleoppgaver mens de er på studiesamlinger. 43 prosent sier det i svært liten grad blir lagt opp til slik avlasting.
– Manglende tilrettelegging er fortsatt en utfordring med
rektorutdanninga, konkluderes det i rapporten, som er utført av Nordisk institutt
for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), på oppdrag av
Utdanningsdirektoratet.
Bruker fritida
Samtidig viser undersøkelsen at det ikke er noen direkte
sammenheng mellom tilrettelegging og læringsutbytte. Grunnen til det er trolig
at deltakerne kompenserer for dårlig tilrettelegging med med å bruke fritida
til studiearbeid, og at ledere har fleksibel arbeidshverdag, konkluderes det i
rapporten.
Gjennomfører ikke
Tall fra utdanningsinstitusjonene som gir rektorutdanning
viser at 9 prosent av dem som melder seg på studiet ikke gjennomfører. Svar i
denne undersøkelsen fra Nifu peiker mot at stor arbeidsbelastning er den
viktigste grunnen til dette.
Arbeidsgiver er ikke like gjerrig med penger som med tid til
rektorstudentene. Ni av ti svarer at de har fått de økonomiske utgiftene til
studiet dekket, og bortimot halvparten av disse mener at utgiftsdekkingen i
svært stor grad var tilstrekkelig.
Les hele rapporten her: Deltakerundersøkelsen for den nasjonale
rektorutdanningen 2022