Rektorer slår alarm: «Skoleledere blør neseblod, har hjertebank og høy puls»
Rektorer i Askøy kommune har samlet seg i et «lederbrøl». – Vi er på bristepunktet, sier de.
– Situasjonen er uholdbar. Jobben er blitt helseskadelig, sier Lise Jakobsen, rektor ved Tveit skole.
Hun er hovedtillitsvalgt for Skolelederforbundet i Askøy og Øygarden og en av fem skoleledere har signert et varselbrev der de slår alarm om situasjonen i Askøy-skolen. I brevet lister de opp 18 utfordringer for skolelederne. Og beskriver hvilke tilbakemeldinger de får fra kolleger i Askøyskolen:
«Skoleledere sover dårlig, blør neseblod, har hjertebank, høyt blodtrykk, mage- og tarmproblemer, tankekjør og høy puls. Noen skoleledere er sykemeldt, og noen gråter når vi snakker med dem om hvordan jobben deres er», heter det i varselet.
– Vi er alvorlig bekymret, for kvaliteten i skolen, for lederflukt og arbeidssituasjonen til kollegene våre, sier Jakobsen.
Karen Wollberg, rektor ved Hetlevik skole og medlem av aksjonsgruppa, merker selv at arbeidspresset påvirker helsa.
– Noen morgener våkner jeg med 100 i puls. Legen finner ingen feil med hjertet og sier at det trolig skyldes stress, sier Wollberg.
Fattig kommune
"Lederbrølet" i Askøy utenfor Bergen, ble dannet allerede i vinter. Wollberg, som sitter i styret i Utdanningsforbundet Askøy og i lederrådet i Vestlandet fylkeslag, ble kontaktet av en fortvilet rektor. Wollberg valgte å koble på kollegene i Skolelederforbundet. Nå har de samlet seg i aksjonsgruppa med et mål for øyet: Å sikre skolelederne i kommunen et forsvarlig arbeidsmiljø.
Varselbrevet har gått til forbundene sentralt, til hovedverneombud., myndigheter og politikere lokalt. Før sommeren hadde lokalavisa Askøyværingen et stort oppslag. Avisa snakket også med kommunedirektør Eystein Venneslan. Han pekte på at Askøy kommune er den 3. fattigste kommunen i landet.
– Jeg er klar over at skolesektoren er i en vanskelig situasjon, men de er langt fra alene om å ønske mer ressurser. Vi får lignende signaler fra flere sektorer i kommunen. Det er press på alle våre tjenester, sa Venneslan til lokalavisa.
Karen Wollberg sier hun er fullt klar over at den økonomiske situasjonen er svært vanskelig.
– Det finnes ingen enkel løsning. Ressursene er knappe. Men vi er nødt til varsle om hvor ille det er blitt. Dette kan ikke fortsette, sier hun.
– Etter loven har vi, som alle andre, rett på et forsvarlig arbeidsmiljø. Ifølge lovteksten skal det til og med være helsefremmende. Det tviler jeg på at noen skoleledere i Askøy opplever at de har, sier hennes aksjonskollega Dag Erik Holmedal.
Skylder på seg selv
Holmedal er avdelingsleder ved Fauskanger barne- og ungdomsskule. I fire år jobbet han selv som rektor.
– Jeg fikk gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjorde, men jeg orket rett og slett ikke mer. På grunn av arbeidspresset i rektorjobben ble jeg sykemeldt for første gang på 15 år, forteller han.
Aksjonsgruppa forteller om kolleger som har slutta i jobben. Og om rekrutteringsutfordringer. Etter at hovedverneombud Inge Skogen ble koblet på løftes nå saken opp i Arbeidsmiljøutvalget i kommunen.
– Jeg har vært hovedverneombud i Askøy kommune i 20 år, og dette er første gang jeg har fått et samlet opprop fra skoleledere. Det sier noe om alvorligheten i varselet, sier Skogen til lokalavisa Askøyværingen.
Men ifølge "Lederbrølet" er ikke situasjonen ny.
– Så hvorfor har dere ikke varslet før?
– Jeg tror det handler mye om vi ikke har hatt en kultur for å dele det negative, sier Holmedal.
– Dessuten tror jeg alt for mange skylder på seg selv om de ikke takler jobben. At de ikke er dyktige nok, effektive nok eller robuste nok. Men det er egentlig systemet som ikke fungerer.
Beskriver jobben som helsefarlig
Skolelederne i aksjonsgruppa forteller om høye kvalitets- og rapporteringskrav. De forteller at enkeltsakene og ikke minst såkalte 9a-saker krever enormt med tid. I tillegg til dårlig økonomi, sliter også mange med høyt sykefravær i personalet og dårlig tilgang på vikarer.
De peker også på at skolene mangler juridisk kompetanse til å behandle 9a-sakene.
Det samme arbeidspresset beskrives i en undersøkelse Skolelederforbundet la frem under Arendalsuka. I den rapporten beskriver 7 av 10 rektorer jobben som helsefarlig. Bare et fåtall sier at de har tid til faglig utvikling.
– Vi får tilbakemeldinger fra rektorer på at de kjenner på belastningen av å sitte med ansvaret 24 timer i døgnet, uttalte leder i Skolelederforbundet, Stig Johannessen til Utdanningsnytt.
Karen Wollberg, rektor i Askøy, forteller at skolelederne der ikke en gang har ressurser til å følge opp de lovpålagte oppgavene.
– Bryter loven daglig
– Vi bryter loven hver dag. Det er elever som ikke får spesialundervisningen de har krav på. Vi må velge om vi skal gi tilpasset opplæring eller ha vikarer i timene, sier hun.
– Det er vi som ledere
som må stå i de vanskelige møtene med elever og foresatte, når vi ikke har
ressurser eller virkemidler til å gi det tilbudet de ønsker eller har behov
for. Jeg forstår godt at foresatte kan bli fortvilte og sinte. Det blir en
ekstrabelastning for oss ledere å stadig oppleve at vi ikke klarer å levere i
tråd med lovverk og de forventningene brukerne og innbyggerne har til oss sier Dag Erik Holmedal.
Lise Jakobsen forteller at det har vært budsjettkutt i alle de snart 30 årene hun har jobbet i Askøyskolen.
– En dag når vi bunnen. Vi balanserer på en knivsegg. Det kan ikke fortsette sånn her. Vi fortjener en arbeidsmengde som er levelig, sier hun.
– Og elevene i Askøy fortjener et like godt skoletilbud som elever andre steder i landet. Til syvende og sist er det de som taper, legger Wollberg til.